“3 θέλω δὲ ὑμᾶς εἰδέναι ὅτι παντὸς ἀνδρὸς ἡ κεφαλὴ ὁ Χριστός ἐστι, κεφαλὴ δὲ γυναικὸς ὁ ἀνήρ, κεφαλὴ δὲ Χριστοῦ ὁ Θεός. 4 πᾶς ἀνὴρ προσευχόμενος ἢ προφητεύων κατὰ κεφαλῆς ἔχων καταισχύνει τὴν κεφαλὴν αὐτοῦ. 5 πᾶσα δὲ γυνὴ προσευχομένη ἢ προφητεύουσα ἀκατακαλύπτῳ τῇ κεφαλῇ καταισχύνει τὴν κεφαλὴν ἑαυτῆς· ἓν γάρ ἐστι καὶ τὸ αὐτὸ τῇ ἐξυρημένῃ.
7 ἀνὴρ μὲν γὰρ οὐκ ὀφείλει κατακαλύπτεσθαι τὴν κεφαλήν, εἰκὼν καὶ δόξα Θεοῦ ὑπάρχων· γυνὴ δὲ δόξα ἀνδρός ἐστιν. 8 οὐ γάρ ἐστιν ἀνὴρ ἐκ γυναικός, ἀλλὰ γυνὴ ἐξ ἀνδρός· 9 καὶ γὰρ οὐκ ἐκτίσθη ἀνὴρ διὰ τὴν γυναῖκα, ἀλλὰ γυνὴ διὰ τὸν ἄνδρα. 10 διὰ τοῦτο ὀφείλει ἡ γυνὴ ἐξουσίαν ἔχειν ἐπὶ τῆς κεφαλῆς διὰ τοὺς ἀγγέλους. Προς Κορινθίους Α΄ επιστολή Παύλου (Κεφ. ΙΑ’, 3 κ.ε.)
Καθαρή υποβάθμιση της γυναίκας , ενώ ο άνδρας έχει σαν κεφαλή τον Χριστό , η γυναίκα είναι κάτω από τον άνδρα και έχει τον άνδρα επικεφαλής .”
Δεν είναι θέμα ανωτερότητας, αλλά ευθύνης. Το ‘’κεφαλὴ δὲ γυναικὸς ὁ ἀνήρ’’,δεν δηλώνει υποβάθμιση ,αλλά ευθύνη. Όπως και το αντίστοιχο….’’ ὅτι παντὸς ἀνδρὸς ἡ κεφαλὴ ὁ Χριστός ἐστι’’, δεν σημαίνει ότι υποβαθμίζεται ο άντρας. Άλλωστε ο Χριστός δεν ήρθε να μας υποβαθμίσει, αλλά να μας αναβαθμίσει φτάνοντας μας στην θέωση. Ακόμα καθαρότερα (ότι δεν μιλαει για υποβάθμιση), φαίνεται από αυτό που λέει αμέσως μετά….. ,’’ κεφαλὴ δὲ Χριστοῦ ὁ Θεός’’. Ο Παυλος δεν υποβαθμιζει τον Χριστο. Αλλωστε στην ιδια επιστολη λεει τον Χριστο θεο.
Όλο μαζί τώρα……..’’ ὅτι παντὸς ἀνδρὸς ἡ κεφαλὴ ὁ Χριστός ἐστι, κεφαλὴ δὲ γυναικὸς ὁ ἀνήρ, κεφαλὴ δὲ Χριστοῦ ὁ Θεός’’.
Εάν μιλήσουμε για υποβάθμιση, της γυναίκας, τότε μιλάμε και για υποβάθμιση του Χριστού (αφού ο ίδιος ο Παύλος θέτει την σειρά αυτή), ενώ ο ίδιος ο Παύλος στην ίδια επιστολή λέει ότι ο Χριστός είναι θεός.
Ακόμα καθαρότερα (ότι δεν μιλαει για υποβάθμιση),εάν δούμε αυτό που λέει πάλι ο Παύλος στην Εφεσιους ‘’ υποτασσομενοι αλληλοις’’ (κεφαλαιο 5,21)
Δηλαδή και ο άντρας ΥΠΟΤΑΣΣΕΤΑΙ στην γυναίκα.
‘’Ποια ευθύνη’’, ίσως ρωτήσει κάποιος. Μα την ευθύνη του έργου της οικογενείας (στην περίπτωση του άντρα), και την ευθύνη του έργου του Θεού (στην περίπτωση του Χριστού).
‘’Επίσης είναι αισχρό να καλύπτη το κεφάλι ο άνδρας όταν προσεύχεται , αντίθετα είναι αισχρό το να προσεύχεται η γυναίκα με ακάλυπτο το κεφάλι . Και αυτό γιατί ο άνδρας είναι κατ’ εικόνα του Θεού ενώ η γυναίκα κατ’ εικόνα του ανδρός , και διευκρινίζει ότι αυτό συμβαίνει επειδή δεν έγινε ο άνδρας για την γυναίκα , αλλά η γυναίκα για (να εξυπηρετή) τον άνδρα’’ .
7 ἀνὴρ μὲν γὰρ οὐκ ὀφείλει κατακαλύπτεσθαι τὴν κεφαλήν, εἰκὼν καὶ δόξα Θεοῦ ὑπάρχων· γυνὴ δὲ δόξα ἀνδρός ἐστιν. 8 οὐ γάρ ἐστιν ἀνὴρ ἐκ γυναικός, ἀλλὰ γυνὴ ἐξ ἀνδρός·
Που το είδατε ότι η γυναίκα ΔΕΝ είναι κατ εικόνα θεού αλλά ανδρός? ‘’Δόξα’’ λεει. Δεν επαναλαμβάνει την λέξη ‘’εικών’’. Από την στιγμή που ο άντρας είναι κατ εικόνα θεού, είναι και η γυναίκα που ΠΛΑΘΕΤΑΙ από το πλευρό του Αδάμ. Δεν έχει να κάνει με την ‘’εικόνα’’, αλλά με την ‘’δόξα’’. Και εννοεί ότι ο Αδάμ πλάστηκε πρώτα, ενώ η Εύα βγήκε από το πλευρό του. Δηλαδή…’’ οὐ γάρ ἐστιν ἀνὴρ ἐκ γυναικός, ἀλλὰ γυνὴ ἐξ ἀνδρός· Δεν γεννήθηκε ο Αδάμ από γυναίκα, αλλα η Εύα δημιουργήθηκε από τον Αδάμ. Και για να εξυπηρετεί ο ένας τον άλλο. Βοηθός. Και ο βοηθός βοηθά και βοηθιέται.
‘’Και εποίησεν ο Θεός τον άνθρωπον κατ' εικόνα εαυτού· κατ' εικόνα Θεού εποίησεν αυτόν· άρσεν και θήλυ εποίησεν αυτούς’’· (Γενεση 1,27).
Και ο άντρας και η γυναίκα είναι κατ εικόνα θεού επομένως.
Και φυσικά ‘’γυνὴ δὲ δόξα ἀνδρός ἐστιν’’. Η γυναίκα δίνει δόξα στον άντρα. Αξίζει περισσότερο του ανδρός λοιπόν. (Η γυναίκα μας δίνει αξία).
Όσο για το πέπλο, ήταν συνηθεια της εποχής εκείνης, οι γυναίκες να το βάζουν. Πολιτιστικό στοιχείο λοιπόν.
34 ῾Ως ἐν πάσαις ταῖς ἐκκλησίαις τῶν ἁγίων, αἱ γυναῖκες ὑμῶν ἐν ταῖς ἐκκλησίαις σιγάτωσαν· οὐ γὰρ ἐπιτέτραπται αὐταῖς λαλεῖν. ἀλλ᾿ ὑποτάσσεσθαι, καθὼς καὶ ὁ νόμος λέγει. 35 εἰ δέ τι μαθεῖν θέλουσιν, ἐν οἴκῳ τοὺς ἰδίους ἄνδρας ἐπερωτάτωσαν· αἰσχρὸν γάρ ἐστι γυναιξὶν ἐν ἐκκλησίᾳ λαλεῖν.
Προς Κορινθίους Α΄ επιστολή Παύλου (Κεφ. ΙΔ´, 34 κ.ε.)
Εδώ οι γυναίκες απαγορεύεται και είναι αισχρό να μιλάνε στην εκκλησία , αλλά (μια από τα ίδια) να υποτάσσονται στον νόμο , και αν θέλουν να μάθουν κάτι να ρωτάνε στο σπίτι τους άνδρες τους . Στην εκκλησία μούγκα !!!
Απάντηση
Για θέμα τάξης. Δεν είναι σωστό ούτε οι άντρες να μιλανε ούτε οι γυναίκες την ώρα της λειτουργίας. Μπορούν όμως να προσεύχονται δυνατά ή να προφητεύουν ΜΕΣΑ στην εκκλησία. Να στέκονται πιο ψηλά από τους άνδρες όταν προφητεύουν.
Απορώ πως δεν το είδες…παραπάνω το ανέφερες….’’ 5 πᾶσα δὲ γυνὴ προσευχομένη ἢ προφητεύουσα……’’.
Και ακούγονταν δυνατά στην εκκλησία, αφού η προφητεία ήταν για την οικοδομή της εκκλησίας.
Βέβαια, κατ ιδία η Πρισκιλλα δίδαξε τον απόστολο Απολλο και ο Παύλος την ονομάζει συνεργό του.
‘’ασπασασθε πρισκιλλαν και ακυλαν τους συνεργους μου εν χριστω ιησου’’
(Ρωμαιους 16,3)
22 Αἱ γυναῖκες τοῖς ἰδίοις ἀνδράσιν ὑποτάσσεσθε ὡς τῷ Κυρίῳ, 23 ὅτι ὁ ἀνήρ ἐστι κεφαλὴ τῆς γυναικός, ὡς καὶ ὁ Χριστὸς κεφαλὴ τῆς ἐκκλησίας, καὶ αὐτός ἐστι σωτὴρ τοῦ σώματος. 24 ἀλλ' ὥσπερ ἡ ἐκκλησία ὑποτάσσεται τῷ Χριστῷ, οὕτω καὶ αἱ γυναῖκες τοῖς ἰδίοις ἀνδράσιν ἐν παντί.
Προς Εφεσίους επιστολή Παύλου (Κεφ.Ε´, 22 κ.ε.)
Εδώ δεν χρειάζονται πολλά λόγια ......Ότι ισχύ έχει ο Χριστός στην εκκλησία για τους πιστούς , την ίδια ισχύ έχει ο άνδρας για την γυναίκα μέσα στο σπίτι ! Ισότητα και των γονέων που λέει ο λόγος .......
Απάντηση
Όντως, δεν χρειάζεται πολλά λόγια, αφού το έχω σχολιάσει τόσες φορές. Ολοκληρωμένο λοιπόν…..
‘’ευχαριστουντες παντοτε υπερ παντων εν ονοματι του κυριου ημων ιησου χριστου τω θεω και πατρι
21 υποτασσομενοι αλληλοις εν φοβω θεου
22 αι γυναικες τοις ιδιοις ανδρασιν υποτασσεσθε ως τω κυριω
23 οτι ο ανηρ εστιν κεφαλη της γυναικος ως και ο χριστος κεφαλη της εκκλησιας και αυτος εστιν σωτηρ του σωματος
24 αλλα ωσπερ η εκκλησια υποτασσεται τω χριστω ουτως και αι γυναικες τοις ιδιοις ανδρασιν εν παντι
25 οι ανδρες αγαπατε τας γυναικας εαυτων καθως και ο χριστος ηγαπησεν την εκκλησιαν και εαυτον παρεδωκεν υπερ αυτης’’
(Εφεσιους 5,22-25)
Δείχνουν ένα παραλληλισμό της σχέσης Χριστού και εκκλησίας με την σχέση του άνδρα και της γυναίκας. Όπως ο Χριστός είναι η κεφαλη της εκκλησίας, έτσι και ο άντρας είναι κεφαλη της γυναικός. Όπως η εκκλησία υποτάσσεται στον Χριστό, έτσι και η γυναίκα. Και μάλιστα λέει κατά πάντα.
Τι είναι η ‘’κεφαλη’’ και η ‘’κατά πάντα υποταγή’’?
Που αναφέρεται το ‘’κατά πάντα’’? Βεβαίως σε ότι είναι σωστό και όχι παράλογο.
Σε ότι απορρέει από την αγάπη και την φροντίδα που ΟΦΕΙΛΕΙ να έχει ο άντρας στην γυναίκα του.
Ώστε δεν μιλαει μόνο για την στάση των γυναικών απέναντι στον άντρα τους, αλλά συνεχίζει και με την στάση του ανδρός προς την γυναίκα. Τι λέει? Να τις ΑΓΑΠΑΝΕ όπως ο Χριστός ΑΓΑΠΗΣΕ την εκκλησία του. Και παρέδωσε το σώμα του θυσία για αυτήν. Άρα, η υπακοή της γυναίκας ‘’η κατά πάντα’’, δεν είναι του στυλ ‘’κατσε κάτω’’, ‘’σήκω πάνω’’ και τα όμοια αυτών. Αν ο άντρας αγαπαει την γυναίκα του , ΠΟΤΕ δεν θα είναι ο ΠΑΣΑΣ του σπιτιού!!
Όταν αγαπάς την γυναίκα σου, ποτέ ΔΕΝ θα την προσβάλλεις, ποτέ ΔΕΝ θα την μειώσεις.
Ακόμα ΠΟΥΘΕΝΑ δεν λεει ότι ο άντρας μόνος του ‘’κόβει και ράβει’’. Και ξέρετε γιατί? Δεν νομίζουμε πως άρεσε στο Χριστό να πεθάνει πάνω στο σταυρό, όμως Εκείνος δέχτηκε να θυσιαστεί από αγάπη για την Εκκλησία. Ομοίως και ο άνδρας, εφόσον αγαπάει τη γυναίκα του, θα ξεχάσει το δικό του θέλημα και θα κάνει αυτό που επιθυμεί εκείνη.
Όπως εξήγησα και παραπάνω, δεν έχει καμία σχέση με την έννοια του δούλου και του αφέντη. Για αυτό και ο Παύλος γράφει οι άντρες να αγάπανε τις γυναίκες τους (το αυτονόητο δηλαδή), για να μην παρεξηγηθεί. Η έννοια της υποταγής έχει να κάνει με την ευθύνη που έχει ο Χριστός απέναντι στην εκκλησία του. Έτσι και ο άντρας εχει την ευθύνη της γυναίκας του. Πχ, αν σε ένα σπίτι κάτι δεν πάει καλά, ο άντρας είναι που ευθύνεται. Ο Παύλος λεει παραπάνω (ίδια επιστολή) να ‘’υποτασσομαστε ο ενας στον άλλο’’. Δηλαδή και ο άντρας ΥΠΟΤΑΣΣΕΤΑΙ στην γυναίκα. Πόσο καθαρά τα γράφει ο Παύλος. Αυτό διαλύει κάθε έννοια ‘’δουλικής υποταγής’’ της γυναίκας.
Για αυτό και ο Παύλος δίνει τις εξηγήσεις του στα γραφόμενα του. Καλό είναι να αφήσουμε τον ίδιο τον Παύλο να μας εξηγήσει τι εννοεί, και αυτό το κάνει και σε αυτήν την επιστολή αλλά και σε άλλες επιστολές όπου αναφέρει το παρόν θέμα.
18 Αἱ γυναῖκες ὑποτάσσεσθε τοῖς ἀνδράσιν, ὡς ἀνῆκεν ἐν Κυρίῳ.
Προς Κολοσσαείς επιστολή Παύλου Οι γυναίκες πρέπει να υποτάσσονται στους άνδρες τους όπως στον Θεό .
Απάντηση
Ολόκληρο…….’’ αι γυναικες υποτασσεσθε τοις ιδιοις ανδρασιν ως ανηκεν εν κυριω
19 οι ανδρες αγαπατε τας γυναικας και μη πικραινεσθε προς αυτας
20 τα τεκνα υπακουετε τοις γονευσιν κατα παντα τουτο γαρ εστιν ευαρεστον τω κυριω’’
(Κολλοσαεις 3,18-20)
Τα ίδια και εδώ με την υποταγή. Με ότι έννοια το λέει παραπάνω. Να προσθέσω μόνο…..
Τα παιδιά να υπακούουν ΣΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ κατά πάντα. Ποιοι είναι οι….γονείς? (τα αυτονόητα). Και ο ΠΑΤΕΡΑΣ και η ΜΗΤΕΡΑ. Δεν κάνει διάκριση, που σημαίνει ότι έχουν την ίδια άξια! Δεν αξίζει η γυναίκα λιγότερο από τον άντρα, είναι το ΙΔΙΟ.
Οι ρόλοι τους είναι διαφορετικοί.
1 Γυνὴ ἐν ἡσυχίᾳ μανθανέτω ἐν πάσῃ ὑποταγῇ· 12 γυναικὶ δὲ διδάσκειν οὐκ ἐπιτρέπω, οὐδὲ αὐθεντεῖν ἀνδρός, ἀλλ' εἶναι ἐν ἡσυχίᾳ. 13 ᾿Αδὰμ γὰρ πρῶτος ἐπλάσθη, εἶτα Εὔα· 14 καὶ ᾿Αδὰμ οὐκ ἠπατήθη, ἡ δὲ γυνὴ ἀπατηθεῖσα ἐν παραβάσει γέγονε· Προς Τιμόθεον A’ επιστολή Παύλου(Κεφ.Β´, 1 κ.ε.)
Επειδή ο Παύλος ήταν φαίνεται πολυάσχολος και δεν τα προλάβαινε όλα , έδινε και οδηγίες στους βοηθούς για το τι πρέπει να λένε στις γυναίκες , μην ξεθαρρέψουν κιόλας και σηκώσουν κεφάλι . Γι’ αυτό πες τους να είναι ήσυχες και να μαθαίνουν να είναι υποταγμένες στους άνδρες . Και ο λόγος ;; Γιατί η γυναίκα έγινε μετά από τον Αδάμ , και γιατί αυτή εξαπατήθηκε ........Εσαεί ένοχη ;;!!
Απάντηση
Αχ, μα γιατί επαναλαμβάνεται τα ίδια? Μάλλον δεν είδατε τις προηγούμενες σελίδες….
Ο Παύλος στο συγκεκριμένο κομμάτι αναφέρεται στην περίπτωση της Εύας. Σε αλλα σημεία αναφέρεται στον Αδάμ και στην Εύα. Βαρύνει και τους δυο. Στο συγκεκριμένο κομμάτι αναφέρει την Εύα διότι αναφέρεται πιο πριν στις γυναίκες. Και μάλιστα αναφέρεται στο πρώτο σκέλος της εξαπάτησης, όπου συμμετείχε η Εύα.
Σε άλλα σημεία αναφέρεται στον Αδάμ. Όπως και η Γένεση. Σαφώς και οι δυο ευθύνονται.
‘’Διότι επειδή ο θάνατος ήλθε δι' ανθρώπου, ούτω και δι' ανθρώπου η ανάστασις των νεκρών.
22 Επειδή καθώς πάντες αποθνήσκουσιν εν τω Αδάμ, ούτω και πάντες θέλουσι ζωοποιηθή εν τω Χριστώ’’.
(Α Κορινθιους 15,22)
Τα λοιπα εχουν απαντηθει.
Γ´ΟΜΟΙΩΣ αἱ γυναῖκες ὑποτασσόμεναι τοῖς ἰδίοις ἀνδράσιν, ἵνα καὶ εἴ τινες ἀπειθοῦσι τῷ λόγῳ, διὰ τῆς τῶν γυναικῶν ἀναστροφῆς ἄνευ λόγου κερδηθήσονται, 2 ἐποπτεύσαντες τὴν ἐν φόβῳ ἁγνὴν ἀναστροφὴν ὑμῶν. 3 ὧν ἔστω οὐχ ὁ ἔξωθεν ἐμπλοκῆς τριχῶν καὶ περιθύσεως χρυσίων ἢ ἐνδύσεως ἱματίων κόσμος, A’ επιστολή Πέτρου
Απάντηση
Αχ (πάλι). Μα δεν κατανοείτε τι διαβάζεται αγαπητέ μου?
ΟΜΟΙΩΣ αἱ γυναῖκες ὑποτασσόμεναι τοῖς ἰδίοις ἀνδράσιν, ἵνα καὶ εἴ τινες ἀπειθοῦσι τῷ λόγῳ, διὰ τῆς τῶν γυναικῶν ἀναστροφῆς ἄνευ λόγου κερδηθήσονται,
Μιλαει για χριστιανές που είχαν απίστους συζύγους. Και μιλαει έτσι ώστε από την συμπεριφορά τους μπας και ξυπνήσουν οι άπιστοι άντρες. Δεν πρόκειται περί χριστιανών συζυγών αλλα απίστων. Και την εποχή εκείνη που ηταν στο προσκήνιο οι εθνικές θρησκείες, δεν υπήρχαν δικαιώματα πολλά.
Παρακάτω λέει στην ίδια επιστολή….Α Πέτρου 3, 7
Οι άνδρες ομοίως, συνοικείτε με τας γυναίκάς σας εν φρονήσει, αποδίδοντες τιμήν εις το γυναικείον γένος ως εις σκεύος ασθενέστερον, και ως εις συγκληρονόμους της χάριτος της ζωής, διά να μη εμποδίζωνται αι προσευχαί σας.
«η δε γυνή να φοβείται τον άνδρα» , όπως λέει και ο παπάς σε όσες επιλέγουν τον θρησκευτικό γάμο .
Απάντηση
Φόβο εννοεί τον σεβασμό. Και από την άλλη ο άντρας να αγαπαει και να θυσιάζεται για την γυναίκα του όπως ο Χριστός για την εκκλησία και να υποτάσσεται ο ένας στον άλλο (και ο άντρας στην γυναίκα), δεν συμβιβάζεται καθόλου με τον φόβο όπως τον εννοείτε.
Στην λατινικη μεταφραση…..’’ «uxor autem videto, ut timeat virum».
Τimeo= έχει την σημασία του ευλαβείσθαι .
Στην Γαλλικη μεταφραση……’’ «que la femme respecte son mari».
Στην Ιταλικη μεταφραση……..’’ «ed altresi la moglie riverisca il marito».
Πχ στο λευιτικο λεει….’’ «θέλετε φοβείσθαι έκαστος την μητέρα αυτού και τον πατέρα αυτού» Σεβασμο εννοει.
Η λεξη φοβος εχει την σημαισια του σεβασμου που κερδιζεται με την αγαπη.
(Λεξικογραφοι M . N . Ph . Sauder και M. I. Trenel "comme ils avaient respecté Moise").
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου