Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Πολιτισμος. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Πολιτισμος. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Σάββατο 7 Μαΐου 2011

Με 110.000 € έσωσαν τη Γεωγραφία

Το κράτος θα πληρώσει για την Ιερά Μονή Βατοπεδίου, και μάλιστα με ευχαρίστηση. Διότι, με το ποσό των 114.225 ευρώ που θα δώσει, θα συντηρηθεί ένα σπουδαίο βιβλίο: το παλαιότερο σωζόμενο χειρόγραφο με τη «Γεωγραφία» του Κλαύδιου Πτολεμαίου.

Ο Κλαύδιος στη «Γεωγραφία» είχε συλλέξει τις γεωγραφικές γνώσεις της εποχής του και την είχε εμπλουτίσει με περιγραφές ναυτικών



Είναι από τους πιο ενδιαφέροντες κώδικες κοσμικού περιεχομένου στο Αγιον Ορος, και στα 296 περγαμηνά φύλλα του περιλαμβάνει τρία έργα.
Τη «Γεωγραφική Υφήγηση» του ονομαστού Ελληνα φυσικού φιλοσόφου, ο οποίος έζησε στην Αλεξάνδρεια κατά την περίοδο 127-151 μ.Χ., τη «Χρηστομάθεια εκ των Γεωγραφικών του Στράβωνος» και τα «Γεωγραφικά» του τελευταίου.

Ο Κλαύδιος Πτολεμαίος στο έργο του «Γεωγραφία» είχε συλλέξει το σύνολο των γεωγραφικών γνώσεων της εποχής του και το είχε εμπλουτίσει με περιγραφές ναυτικών. Ετσι, έχουμε μια σχετικά ακριβή περιγραφή της Ευρώπης, της βόρειας Αφρικής, της Μέσης Ανατολής και της Αραβικής χερσονήσου.
Το κείμενο του έργου σώζεται σήμερα σε δύο χειρόγραφους κώδικες. Ο παλαιότερος είναι της Μονής Βατοπεδίου και φιλοτεχνήθηκε ανάμεσα στα τέλη του 13ου με αρχές του 14ου αιώνα, σύμφωνα με τον διευθυντή Συντήρησης Αρχαίων Μνημείων Νίκο Μίνω, που παρουσίασε το θέμα στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο.
Στον κώδικα του Αγίου Ορους περιέχονται 42 χάρτες, σχεδιασμένοι με λεπτομέρεια που επιτρέπει να διακρίνονται τα βουνά, οι πεδιάδες, οι θαλάσσιες επιφάνειες, αλλά και το πλήθος των τοπωνυμίων. Ο δεύτερος φιλοτεχνήθηκε τον 15ο αιώνα για λογαριασμό του καρδινάλιου Βησαρίωνα και σήμερα φυλάσσεται στη Μαρκιανή Βιβλιοθήκη της Βενετίας.
Το χειρόγραφο του Αγίου Ορους έχει μια ιδιαίτερη ιστορία. Οπως όλα δείχνουν, δημιουργήθηκε στην Κωνσταντινούπολη από δύο γραφείς, και σύμφωνα με τις διαπιστώσεις της 10ης εφορείας βυζαντινών αρχαιοτήτων διακινήθηκε σε «υψηλό πνευματικό περιβάλλον και σε κύκλους φιλομαθών».
Μετά την άλωση της Πόλης, έφτασε στη Μονή. Το 1841 ο Μηνάς Μινωίδης απέσπασε επτά αυθεντικά φύλλα, και τα πούλησε στην Εθνική Βιβλιοθήκη του Παρισιού.
Λίγα χρόνια μετά (1853) ο Κωνσταντίνος Σιμωνίδης πούλησε άλλα 21 φύλλα στο -τι πρωτότυπο!- Βρετανικό Μουσείο. Σήμερα έχει διαπιστωθεί πως λείπουν άλλα έξι, που θεωρούνται ολότελα χαμένα.
 
ΚΗΛΙΔΕΣ ΚΑΙ ΟΠΕΣ
Ο περγαμηνός κώδικας εμφανίζει πολλά προβλήματα. Ο κ. Μίνως σημείωσε πως έχουν παρατηρηθεί κηλίδες από κερί, υγρασία, μελάνι και κηλίδες οξείδωσης, σχίσματα, οπές και απώλειες, συρρικνώσεις και παραμορφώσεις της περγαμηνής, υπολείμματα από παλαιότερες επεμβάσεις και προβλήματα από το δέσιμο του 19ου αιώνα. Αυτή την κατάσταση θα αλλάξει η αρμόδια εφορεία βυζαντινών αρχαιοτήτων. Τέλος, θα δοθούν ειδικές οδηγίες για τη συσκευασία και την αποθήκευση όταν επιστραφεί.

Αγγελική Κώττη

Σάββατο 22 Ιανουαρίου 2011

Επιστολή Ιεράς Συνόδου σε Μπαρόζο για ημερολόγιο της Ε.Ε.

Επιστολή προς τον Πρόεδρο Μπαρόζο απέστειλε η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, όσον αφορά την έκδοση ημερολογίου το απευθύνεται στα παιδιά, και παραθέτει σε όλες τις εορτές εκτός από τις Χριστιανικές.
Να σημειωθεί, ότι το εν λόγω ημερολόγιο εξεδόθη με χρηματική δαπάνη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και σύμφωνα με ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες της «Romfea.gr» το εν λόγω θέμα έφερε στη Σύνοδο ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Καισαριανής κ. Δανιήλ.
Η επιστολή έχει ως εξής:

Η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος με δυσάρεστη έκπληξη πληροφορήθηκε ότι με χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ενώσεως εξεδόθη και κυκλοφορεί ένα νέο Ημερολόγιο απευθυνόμενο σε παιδιά, το οποίο παραθέτει όλες τις εορτές του Ισλάμ, του Ινδουισμού και άλλων θρησκειών, αλλά δεν αναφέρει τις Χριστιανικές εορτές. 

Τούτο προκαλεί πολλά ερωτηματικά δεδομένου ότι η πλειοψηφία των πολιτών της Ευρωπαϊκής Ενώσεως ανήκει στις μεγάλες Χριστιανικές ομολογίες. Πως είναι δυνατόν σε εκδόσεις της Ευρωπαϊκής Ενώσεως να υποτιμάται και να παραθεωρείται η πίστη και η παράδοση εκατοντάδων εκατομμυρίων Ευρωπαίων;

Ο ρόλος του Χριστιανισμού στην διαμόρφωση της Ευρώπης είναι ένα αναμφισβήτητο γεγονός. Στο Ημερολόγιο αναφέρεται, ότι είναι «μία αστείρευτη πηγή πληροφοριών για την Ευρωπαϊκή Ένωση» και παρά την δήλωση αυτή παραλείπεται κάθε αναφορά στον Χριστιανισμό.
Πως μπορούμε να διεκδικήσουμε την εκπαίδευση της νεολαίας για την Ευρωπαϊκή Ένωση αρνούμενοι μια θρησκεία που έχει συμβάλει στην οικοδόμηση της Ευρωπαϊκής Ενώσεως και την ενότητά της ;

Η Χριστιανική θρησκεία κατέχει την πρώτη θέση ανάμεσα στις θρησκείες της Ευρώπης. Είναι αδιανόητο να αμφισβητείται η τόση μεγάλη σημασία που έχει στις ζωές των Ευρωπαίων πολιτών και η κοινή πίστη στις ευαγγελικές αξίες και αρχές.

Η Χριστιανική θρησκεία, περισσότερο από ένα θρησκευτικό γεγονός είναι επίσης ο συντελεστής και διαμορφωτής μιας πολιτιστικής ιστορίας και πνευματικής ταυτότητας της συντριπτικής πλειοψηφίας των πολιτών των Κρατών Μελών της Ευρωπαϊκής Ενώσεως. 

Επιπλέον οφείλουμε να υπενθυμίσουμε τις Χριστιανικές ρίζες της Ευρώπης, όπως καταγράφονται στην Ιστορία και όπως τις παραδέχονται κορυφαίοι Ευρωπαίοι διανοητές, όπως ο Τόμας Έλλιοτ, ο Πωλ Βαλερύ κ.α.

Άλλωστε και οι πρώτοι ιδρυτές της τότε Ε.Ο.Κ. (Ευρωπαϊκής Οικονομικής Κοινότητος) και συγκεκριμένα ο Αντενάουερ, ο Μονέ, ο Σπάακ, ο Ντε Γκάσπερι κ.α. είχαν θέσει ως σαφή στόχο τους τη δημιουργία μιας ειρηνικής και δημοκρατικής ενώσεως Κρατών με βάση τις αρχές του Ευαγγελίου.
Ο Χριστιανισμός μαζί με τον κλασσικό ελληνικό πολιτισμό και το ρωμαϊκό (ορθότερα βυζαντινορωμαϊκό) Δίκαιο υπήρξαν οι δεξαμενές από τις οποίες η Ευρώπη άντλησε τις αξίες της δημοκρατίας, του κράτους δικαίου, του σεβασμού του ανθρωπίνου προσώπου, της αλληλεγγύης, της κοινωνικής δικαιοσύνης και της ανεκτικότητος. 

Οι Χριστιανικές εορτές όπως τα Χριστούγεννα και το Πάσχα, που τις παραλείπει το Ημερολόγιο, εορτάζονται σ’ όλη την Ευρώπη από πολλούς ανθρώπους ακόμη και μη χριστιανούς.

Είμεθα βέβαιοι ότι θα προβείτε στις δέουσες ενέργειες να επανορθωθεί αυτό το σοβαρό σφάλμα και ότι θα δώσετε τις κατάλληλες οδηγίες ώστε να μην διανεμηθεί το Ημερολόγιο αυτό, αλλά να εκτυπωθεί άλλο στο οποίο θα αναφέρονται ρητά και οι Χριστιανικές εορτές.

Τούτο θα είναι συμβατό και με το άρθρο 17 της Συνθήκης της Λισσαβώνος, με το οποίο η Ευρωπαϊκή Ένωση αναγνωρίζει τον ρόλο των Εκκλησιών στην κοινωνία και τον πολιτισμό και καλεί τις μεγάλες θρησκευτικές κοινότητες σε συνεχή και ανοικτό διάλογο.

Με την ευκαιρία αυτή σας ευχόμεθα υγεία και ευόδωση από το Θεό των έργων σας κατά το Νέον Έτος 2011 και διατελούμε με ιδιαίτερη εκτίμηση.


Ο Αρχιγραμματεύς


† Αρχιμ. Μάρκος Βασιλάκης
Πηγή

Παρασκευή 31 Δεκεμβρίου 2010

Βαρυσήμαντη ομιλία του Μητροπολίτη Αλεξανδρουπόλεως στο Πολεμικό Μουσείο

Μια συγκλονιστική και βαρυσήμαντη ομιλία εκφώνησε σήμερα στο Αμφιθέατρο του Πολεμικού Μουσείου με θέμα: «Εθνική φυσιογνωμία και Ορθόδοξη Οικουμενικότητα στη σημερινή Ελλάδα», ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως κ. Άνθιμος.

Η ομιλία του Μητροπολίτη Αλεξανδρουπόλεως κ. Ανθίμου έχει ως εξής:

Ο τίτλος του θέματος που ανέλαβα να σας παρουσιάσω, έχει την πρωτοτυπία να σημαίνει κάτι, μόνο στη γλώσσα μας, στα ελληνικά! Αν μεταφραστεί σε άλλη γλώσα θα είναι τελείως ακατανόητος. Ας μην βιαστεί κάποιος να πει, «τι μας ενδιαφέρει κάτι τέτοιο!». Είναι ανάγκη πλέον, να μεταφράζουμε τις έννοιές μας και σε άλλες γλώσσες για να βλέπουμε δύο πράγματα:

1. πόσο μπορούν να μας κατανοήσουν οι άλλοι και

2. πόσο αντέχουν οι αλήθειες μας στο ευρύτερο σήμερα, διαφορετικά θα μας παραμείνουν για εσωτερική κατανάλωση. Όμως, οι έννοιες «φυσιογνωμία» και «οικουμενικότητα», είναι εξωστρεφείς∙ τη «φυσιογνωμία» μας, άλλοι τήδιαπιστώνουν και η «οικουμενικότητα» είναι «άνοιγμα» σε άλλους.

Όταν συζητάμε τις δύο έννοιες του τίτλου «εθνική ταυτότητα»-«Ορθόδοξη Οικουμενικότητα» και τη σχέση που έχουν η που δεν έχουν, φανερώνουμε ότι όλοι μας, ανεξαιρέτως, είμαστε ακατάστατα ριγμένοι μέσα σ’ένα δίχτυ, από το οποίο, νομίζω πως πρέπει γρήγορα να βγούμε.

Τι εννοώ∙ για την πρώτη έννοια∙ κολακευόμαστε από το λόγο του Αϊνστάιν ότι «το σύμπαν είναι ελληνικό», πιστεύουμε ότι όλος ο κόσμος μας οφείλει το «αρχαίο πνεύμα αθάνατο» και από την άλλη, «ελληνικό» θεωρούμε μόνο ο,τι φαίνεται από την πλατεία Συντάγματος (Γ. Σεφέρης).

Την Ορθοδοξία, πάλι, τη βλέπουμε με τα γυαλιά της βοσπορίδος ανατολής, αυτά τα γυαλιά είναι πολύχρωμα∙ όμως, εκείνο που μας δυσκολεύει περισσότερο είναι το γεγονός ότι την Ορθοδοξία ενώ τη βιώνουμε γονιδιακά, την εξωτερικεύουμε προτεσταντικά.

Επιμένω, λοιπόν, ότι χρειάζεται να ξέρουμε πως μας βλέπουν οι άλλοι, για να βγούμε μέσα από το δίχτυ στο οποίο βρισκόμαστε, επειδή σε μια επίσκεψη των ονομάτων του τίτλου μας, το πιο ανώδυνο θα ήταν να συζητήσουμε: τι είναι «εθνικό», ποιά στοιχεία συγκροτούν την εθνική φυσιογνωμία μιας χώρας, ποιά τακτική κατέστησε το Βυζάντιο «οικουμενικό» και τι είναι η Ορθοδοξία!

Όμως, αφού στον τίτλο του Συνεδρίου μας βάλατε την δύσκολη λέξη «σήμερα», η ομιλία θα μας οδηγήσει σε κακοτοπιά, όπου το λιγότερο, θα είναι να παρεξηγηθούμε, όμως το χειρότερο θα είναι να χαθούμε σε αντιθέσεις και να πνιγούμε σε διαπιστώσεις, χωρίς να φτάσουμε πουθενά.

Λοιπόν, τι είναι «εθνικό», σήμερα;
Ποιά είναι, σήμερα, η εθνική φυσιογνωμία της Χώρας μας;
Αυτό που στο Βυζάντιο εννοούσαν «οικουμενικό» αποδίδεται, σήμερα, με τη λέξη «παγκόσμιο»;
Τι σημαίνει «Ορθοδοξία», σήμερα; όχι στη Θεολογία, εκεί το καταλαβαίνουμε∙ αλλά στην καθημερινότητα της κατά Χριστόν ζωής, όπου αποδεικνύεται η δεν αποδεικνύεται το ορθόδοξο του δόγματος σε κάθε εποχή.

Τι λέτε; θα το αντέξουμε το «σήμερα»; αν «ναι», τότε, σας ευχαριστώ για την τιμή που μου κάνατε να μου αναθέσετε αυτήν την ομιλία και συνεχίζω.

Αγαπητοί μου∙

Α’

Υποπτεύομαι ότι στις μέρες μας, η διχασμένη εθνική μας προσωπικότητα έφτασε σε αδιέξοδο και χρειάζεται εξάπαντος να επανεξετασθεί. Άρχισε με την ελληνική επανάσταση, οπόταν, προκειμένου να μη θιγούν οι βλέψεις του τσάρου προς την Άσπρη θάλασσα και αξιοποιώντας το ρομαντικό φιλελληνισμό της Ευρώπης (απότοκο της ληστείας των αρχαιοελληνικών μας χώρων), οι επαναστάτες έκαναν μια προσυμφωνημένη και εξομολογημένη αμαρτία. Είπαν, θα ονομασθούμε «έλληνες, για να ρίξουμε στάχτη στα μάτια του κόσμου, πραγματικά ρωμηοί» (Μακρυγιάννης). Από τότε άρχισε ο ελληνισμός να βιώνει την διχασμένη εθνική του προσωπικότητα και συνεχίζεται με διάφορες μορφές μέχρι και σήμερα.

Να θυμίσω παραδείγματα;

Όλες οι διαφημιστικές αφίσσες και τα σποτάκια του υπουργείου Τουρισμού, παρουσιάζουν αρχαιοελληνικά αγάλματα και κίονες∙

Στις σελίδες των διαβατηρίων μας από τις 14 φωτογραφίες οι 12 έχουν αρχαιοελληνικές παραστάσεις, υπάρχουν δύο μόνο καθολικά μοναστηριών κι αυτά έτυχε να τα πάρουν από γραβούρες του 18ου αιώνα που συνέπεσε να μην έχουν σταυρό∙

Στις αναφορές του υπουργείου Πολιτισμού, στις μελέτες του, στους εκπαιδευτικούς προγραμματισμούς του, δε βλέπω να υφίστανται τα πρόσφατα 2000 χρόνια∙
οπότε και ο λαός μας έμαθε, ενώ επικαλείται τον Χριστό και την Παναγία, συγχρόνως να λανσάρεται με την Αφροδίτη της Μήλου η τον Ερμή του Πραξιτέλη.

Θα μπορούσε κάποιος να πει ότι αυτό, που λέω διχασμό της εθνικής μας προσωπικότητος, συντηρείται για λόγους προβολής μας στο Εξωτερικό. Παρ’όλο, που, έξω κανείς πια δεν μας παίρνει στα σοβαρά ως απογόνους του Μ. Αλεξάνδρου, να το δεχθώ∙ είναι όμως και η συνολική εικόνα της Χώρας μας που δε δείχνει να ενδιαφέρεται για την διατήρηση μιας ζωντανής εθνικής ταυτότητος.

Επιμένω στο «ζωντανής εθνικής ταυτότητος». Και, αρέσει-δεν αρέσει, η ζωντανή ταυτότητα του λαού μας  είναι η ορθοδοξη χριστιανική, οπότε ορθόδοξη χριστιανική είναι και η φυσιογνωμία της Πατρίδος μας, ακόμα. Και δεν είναι που το λέω εγώ, τώρα πλέον το λένε παντού, ότι πρώτιστο και δυναμικότερο στοιχείο της εθνικής φυσιογνωμίας μιας χώρας, είναι η θρησκευτική πίστη του λαού της.

Σ’εμας, φανερά η Πολιτεία μας, δεν τολμά να αποστασιοποιηθεί από τις ορθόδοξες χριστιανικές καταβολές μας, αλλά, δεν βιώνει όμως, με αυτοσυνειδησία και τόλμη αυτό το βίωμα του λαού μας.

Κρυφά, λοιπόν, βλέπουμε να υφαίνονται μεθοδολογίες, να καταστρώνονται νομοσχέδια, να τυπώνονται βιβλία, να εφαρμόζονται τακτικές, να διορίζονται Δραγώνες, να μοντάρονται σποτάκια για τις τηλεοράσεις, που αμβλύνουν κάθε παραδοσιακή φυσιογνωμία και ταυτότητα της Πατρίδος μας.

Επίσημα η Πολιτεία δε μας λέει∙ «θέλω να γίνω λαϊκό Κράτος», όμως, διαπιστώνουμε ότι η νέα πολιτική σκέψη που διαχέεται σε όλα τα κόμματα, επιστρατεύει ανθρώπους τελείως άγευστους της πνευματικής λαϊκής εμπειρίας, για να ευτελίσουν, να γελοιοποιήσουν και τελικά να ροκανίσουν το φρόνημα και το ήθος του λαού∙ (συμπτωματικά; κατευθυνόμενα; κανείς δεν μπορεί να το βεβαιώσει).

Υπήρξε Πρωθυπουργός μας που σημειώθηκε ότι καθ’όλη τη διάρκεια της θητείας του δεν παρευρέθηκε ποτέ σε Δοξολογία και σε Παρέλαση!

Τα προηγούμενα χρόνια, αν μιλούσες για πατρίδα ήσουν εθνικιστής, αν συγκρινόσουν με κάποιον άλλο λαό ήσουν σωβινιστής, αν μιλούσες για το στρατό ήσουν μιλιταριστής, μέχρι πριν από 1 χρόνο αν έλεγες τη γνώμη σου για την ιθαγένεια ήσουν ρατσιστής, φονταμενταλιστής! Πατριώτης ποτέ δεν ήσουν. Η λέξη ήταν σχεδόν επικηρυγμένη, όπως και ο εκφραστής της.

Θυμάστε και τα παρεπόμενα∙ ο όρκος στα δικαστήρια και στη Βουλή, οι εικόνες στα σχολεία, οι παρελάσεις, η έπαρση και η υποστολή, ο σταυρός από το κοντάρι και το πανί της σημαίας.

Αλλά και στον υπόλοιπο κοινωνικό μας βίο, μια πλούσια σειρά νομοσχεδίων επιδιώκουν να αποχρωματίσουν την εθνική φυσιογνωμία της Χώρας μας από κάθε χριστιανικό χρώμα∙ πολιτικός γάμος, αυτόματο διαζύγιο, σύμφωνο ελεύθερης συμβίωσης, το θρήσκευμα στις ταυτότητες, η πολιτική βάπτιση, η πολιτική κηδεία, όχι η σύμφωνη, αλλά η απλή γνώμη του επισκόπου, προκειμένου να ανεγερθεί τέμενος αλλοθρήσκων στην επαρχία του και άλλα.

Και το νυστέρι πήγε πιο βαθειά∙ στα σχολικά εγχειρίδια. Δεν ήταν μόνο «ο συνωστισμός στην παραλία της Σμύρνης», είναι ακόμα ουσιαστικότερη η επέμβαση. Στα σχολικά βιβλία κατορθώθηκε η απάλειψη της αλυσιδωτής συνέχειας των ιστορικών γεγονότων (αν διδάξεις σε σχολική τάξη σήμερα ότι στην άλωση της Πόλης ήταν κι ο Μέγας Ναπολέων, τα παιδιά θα το αποδεχτούν, επειδή συνήθισαν σε ιστορικά άλματα και όχι στην ιστορική συνέχεια) καθώς και η απομυθοποίηση κάθε ιστορικής αλήθειας. (η παλιότερη φράση «μετριούνται οι τούρκοι 3 φορές και λείπουν 3.000, μετριούνται τα ελληνόπουλα και λείπουν 3 λεβέντες» μπορεί να έδινε με την υπερβολή της μια αίσθηση υπερηφάνειας, αλλά δεν έβλαφτε κανέναν, δεν αναβίωνε εχθρότητες, δεν πυροδοτούσε μίση)
Παράλληλα με τα ιστορικά γεγονότα, από τα αναγνωστικά του Δημοτικού απαλείφθηκε τελείως κάθε παραπομπή και σε εκκλησιαστικά στιγμιότυπα.

Όλα αυτά γίνονταν, έγιναν (είτε επειδή τα ζητούσε η Ε. Ε. είτε με εγχώριο ζήλο) μέχρι πριν από 14 μήνες που κοινολογήθηκε η οικονομική κρίση. Οπότε ακούσαμε τον Πρωθυπουργό μας να μας θυμίζει μια λησμονημένη λέξη∙ «η Πατρίδα μας» είπε∙ «χρειάζεται θυσίες». Ξαφνιαστήκαμε! Κοιταχτήκαμε περίεργα, ποιά πατρίδα, τι είναι αυτό; Τρομάζαμε να θυμηθούμε την έννοια! Μέχρι τότε ακούγαμε για Ευρωπαϊκή Οικονομική Ένωση, για ΟΝΕ, για Οικονομική Σύγκλιση και παρόμοια, οπότε δικαιολογημένα είχε επικρατήσει σε όλους μας η νοοτροπία που είχαμε. Αυτή η τακτική είχε ρημάξει κάποτε την πανίσχυρη Οθωμανική Αυτοκρατορία, όταν δεν δίστασε να γράψει έξω από το ανάκτορο του Yildiz στην ΚΠολη, επάνω σε μαρμάρινη πινακίδα: «Το ταμείο του Πατισάχ είναι θάλασσα κι όποιος δεν πίνει απ’αυτό είναι χοίρος».

Αλλά, γιατί όχι; Χωρίς εθνική υπερηφάνεια (Ίμια), χωρίς εθνικές κόκκινες γραμμές (η κ. Μπενάκη στον Πρόεδρο Παπούλια), χωρίς ιστορικό μπούσουλα, χωρίς εθνική Παιδεία, σε τι άλλο θα μας εξυπηρετούσε μια Πατρίδα, αν όχι για να την αρμέξουμε; Ανάχωμα σε ένα τέτοιο εθνικό σπορ, οπωσδήποτε θα μπορούσε να σταθεί, μια «ηθική αγωγή του πολίτη», η η αξιοποίηση της ηθικής του Ευαγγελίου, που είναι μέσα στην Παράδοση του λαού μας. Αλλά αυτή η ηθική είχε προ πολλού εξοστρακιστεί από την Χώρα, μαζύ μ’αυτούς που την διδάσκουν. Θυμηθείτε, κάθε χρόνο πριν την Μεγ. Βδομάδα∙ τη μια χρονιά, ο «Κώδικας ντα-Βίντσι», την άλλη, ένα «Απόκρυφο Ευαγγέλιο», την τρίτη, η λειψανοθήκη με τα οστά κάποιου «Ιησού γιου του Ιωσήφ» και έπειτα η πλημμυρίδα των σκανδάλων στην Αθήνα, στα Ιεροσόλυμα, στο Βατοπαίδι∙ ε! πολύ θέλει να διαλυθεί ο ηθικός εθνικός ιστός ενός κρατιδίου;

Κάναμε και οι κληρικοί λάθη, να σας πω τι εννοώ. Όταν παρασυρθήκαμε σε άγνωστα για μας τερέν και μιλήσαμε οι ίδιοι για «κάθαρση της Εκκλησίας». Βλάσφημη φράση! Και οι ακάθαρτοι που θα πάνε, όταν η Εκκλησία γίνει κολλέγιο αγίων; Χάσαμε τότε μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία να μιλήσουμε στο λαό μας ορθόδοξα∙ για την πορεία προς την μετάνοια και την ανακαίνιση του όλου ανθρώπου, που είναι η κύρια «δουλειά της Εκκλησίας».

Ο λαός μας, λοιπόν, κρύωσε, χαλάρωσε, έχασε τα πρότυπά του, έχασε την ελπίδα του, ισοπέδωσε μέσα του τα πάντα, δεν είχε πλέον φραγμούς και μας ταύτισε με το διεφθαρμένο Κράτος του οποίου μας βλέπει αναπόσπαστο τμήμα. Είπα κάποτε σε πολιτικό, αν μάθετε στο λαό μας να πετάει πέτρες στους ιερείς, σε σας θα πετάξει χειροβομβίδες. Στο τέλος, ο λαός μας, παρασύρθηκε σ’ένα παιχνίδι που απαιτούσε να πληρώσει η Εκκλησία φόρους από την θρυλούμενη «αμύθητη περιουσία» της. Αλήθεια! διερωτήθηκε κανείς, από που κόβουμε τα χρήματα που πληρώνουμε φορολογία;

Μέσα στο 2010 ψηφίστηκαν και μια σειρά νόμοι και εγκαθιδρύθηκε σε βάρος μας νοοτροπία, που μας έκαναν να αισθανόμαστε οι πιο ανέντιμοι και αντιπαραγωγικοί φορείς του Δημοσίου.

Σήμερα, αντιλαμβανόμαστε ότι συλλήβδην ο εκκλησιαστικός λόγος μόλις γίνεται ανεκτός, εκτός αν είναι «κατά παραγγελίαν». Για πολλούς είναι ύποπτος, οπισθοδρομικός και αντιδραστικός. Δικαιούται ύπαρξης, χάρη στη μεγαθυμία του «δημοκρατικού πλουραλισμού». Αρκεί να μην ενοχλεί την κοινωνία με πολλά λόγια και ο χρόνος και η «πρόοδος» θα εξαλείψουν και αυτό το φαινόμενο, όπως και τόσα άλλα κατάλοιπα της λαϊκής δεισιδαιμονίας» (π. Βασιλ. Καλλιακμάνης). Είμαστε απολύτως βέβαιοι ότι σε μια επόμενη αναθεωρητική Βουλή, τίποτε στις σχέσεις μας με το Κράτος δε θα παραμείνει ως έχει σήμερα. Το κακό είναι ότι δεν προετοιμαζόμαστε για κάτι τέτοιο, ούτε «επί χάρτου».

Όλα αυτά και όσα παρόμοια, ενδεχομένως, έχετε εσείς στο νου σας, δείχνουν με το δάκτυλο μια Χώρα, που δεν ξέρω τι φυσιογνωμία έχει, αλλά πάντως Ορθόδοξη Χριστιανική φυσιογνωμία δε θέλει να έχει, ενώ ο λαός της επιμένει να θρησκεύεται.

Αυτήν τη διχασμένη εθνική προσωπικότητα της Χώρας μας, τη ζουν έντονα οι πολιτικοί μας, οι οποίοι εκλέγονται μεν από ένα λαό που διαγκωνίζονται να τον συναντήσουν σε κάθε γιορτή (Χριστούγεννα, Πάσχα, 15αυγουστο, δοξολογίες, εθνικά μνημόσυνα), σε εσπερινούς και λιτανείες (προ εκλογικών περιόδων κυρίως), αλλά δε λαμβάνουν καθόλου υπόψη τους την πίστη του λαού, όταν νομοθετούν γι’αυτόν.

Θυμηθείτε τις δηλώσεις των πολιτικών μας στο πλατύσκαλο του Μητροπολιτικού Ναού των Αθηνών την Κυριακή της Ορθοδοξίας∙ κάποιος είπε πριν 2-3 χρόνια: «η Εκκλησία πρέπει να εκσυγχρονισθεί, να καθαρθεί και να επανεξετάσει το ρόλο της». Μιλούσε ασφαλώς για το Νομικό Πρόσωπο της Εκκλησίας, που ξέρει. Άλλο πρόσωπο της Εκκλησίας, πνευματικό, δεν ξέρει ο άνθρωπος∙ ίσως να γνωρίζει και το κοινωνικό πρόσωπο της Εκκλησίας μας, ιδρύματα, συσσίτια κ.λ.π.

Αυτόν τον τομέα, του κοινωνικού έργου της Εκκλησίας μας, πάλι δεν τον αξιοποιήσαμε σωστά, προκειμένου να διδάξουμε στο λαό μας, ότι η φιλανθρωπία για μας αποτελεί τον τρίτο πυλώνα της δράσεως της Εκκλησίας μετά την λατρεία και το κήρυγμα. Η φιλανθρωπία είναι για μας απόρροια της ευαγγελικής εντολής της αγάπης, έτσι όπως οικοδομείται στα επισκοπικά γραφεία που δέχονται ανθρώπους καθημερινά, έτσι όπως καλλιεργείται από ιερείς που ξημεροβραδυάζονται στους Ναούς με το πετραχείλι στο λαιμό. Αυτήν την προσφορά δεν την αποτιμά κανείς. Ο συμβολισμός των κωδωνοκρουσιών, οι θείες Λειτουργίες, οι πολλές Αγρυπνίες στις πόλεις και στα μοναστήρια, στο Άγιον Όρος, οι Κατηχητικές συνάξεις, οι εποικοδομητικές ομιλίες, οι χριστιανικές Κατασκηνώσεις, δεν είναι στοιχεία που σηματοδοτούν το φρόνημα του λαού μας, οπότε και τη φυσιογνωμία της Χώρας;

Η σημερινή, λοιπόν, εθνική φυσιογνωμία της Πατρίδος μας, καταγράφεται ως ασύνδετη με την ιστορική μας συνέχεια. Προσπαθεί να αποποιηθεί κάθε χριστιανικό της γονίδιο και κάθε ανάλογη συμπεριφορά, οπότε εμφανίζεται χωρίς εθνικό προσανατολισμό. Δεν μετέχει στην καθημερινή μεταφυσική πάλη του λαού μας, γι’αυτό, κατά τη γνώμη μου, δεν αφήνει ίχνη της διαβάσεώς της στο σύνολο πολιτισμό. Στο δε θρησκευτικό γεγονός, που απαιτητικά επανέρχεται στην παγκόσμια πολιτισμική ιστορία σε Ευρώπη και Αμερική, νομίζω ότι η δική μας εθνική ταυτότητα, πλέον, δεν έχει να παίξει κανένα απολύτως ρόλο. Οπότε η Χώρα μας καθίσταται πλέον ξέφραγη σε οποιοδήποτε θρησκευτικό υποκατάστατο μεταναστεύσει και δράσει στην εδαφική επικράτειά μας.

Β’

Η έννοια της οικουμενικότητος δεν μπορεί να έχει σήμερα καμμιά ιστορική ομοιότητα με αυτήν που είχε στη βυζαντινή Οικουμένη. Εκείνο το σχήμα παρήλθε και ανάλογες σημερινές προσπάθειες (Η.Π.Α., Ε.Ε., Ρωσία) έχουν εγγενείς αδυναμίες για να το αντιγράψουν. Οι αυτοκρατορίες πέρασαν∙ η πτώση των Αετών, όταν συντελέσθηκε, άφησε μακάβριο γδούπο που μας τρομάζει μέχρι σήμερα∙ η πρόσφατη παλλινόρθωση μερικών δικεφάλων δέ φαίνεται να επιδιώκει τη συγκρότηση «Οικουμένης»∙ κι όσοι το προσπαθούν, μάλλον θέλουν να μονοπωλήσουν με τα παραμυθένια σύμβολα του παρελθόντος σύχρονες εθνικές διεκδικήσεις τους.

Άρα, λοιπόν, ταυτόχρονη συμπόρευση «βασιλείας και ιερωσύνης» με σκοπό τη δημιουργία «Οικουμένης» κατά το βυζαντινό μοτίβο, δεν υπάρχει τρόπος να επιτευχθεί, τουλάχιστον στη γηραιά Ήπειρο.

Η Εκκλησία πρέπει πρώτη να το καταλάβει αυτό, να αποτινάξει από πάνω της τη σκουριά του αυτοκρατορικού παρελθόντος μας και να αναλάβουμε, χωρίς ψευδαισθήσεις, έναν καίριο ρόλο δράσεως στη σύγχρονη κοινωνία, όπου γης.

Μπορεί να γίνει αυτό; Μπορεί. Επειδή η έννοια της οικουμενικότητος του κηρύγματος της Εκκλησίας δεν έχει χάσει την δραστικότητά της, ούτε θα τη χάσει ποτέ. Αρχίζει με την προσευχή του Κυρίου στη Γεθσημανή για «μια ποίμνη με έναν ποιμένα» και καταλήγει με την εντολή Του «πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τα έθνη».

Αυτός είναι ο λόγος που η Εκκλησία δεν είναι θρησκεία. Δεν έχει μέλη. Δεν έχει οπαδούς. Έχει πιστούς και ο πιστός εγγράφεται στην Εκκλησία με το βάπτισμά του∙ όμως, παραμένει σ’αυτήν με όρους πνευματικότητος, όχι με ταυτότητα μέλους. Η Εκκλησία θεωρεί όλο τον κόσμο δικό της. Θεωρεί ότι έχει ευθύνη ακόμα και για όσους δεν της ανήκουν. Θεωρεί ότι είναι υπεύθυνη ακόμα και για τη λάσπη με την οποία γράφεται η ιστορία του πλανήτη. Αυτή η ευθύνη της δεν είναι διεκδικητική, για να κατακτήσει τον κόσμο. Είναι ευθύνη ανανεωτική, για να αναπλάσει τον κόσμο. Να τον αναπλάσει όχι με βία, με επιβουλή, αλλά με αγιότητα.

Υπάρχουν ακόμα σήμερα, άθεοι άνθρωποι και λαοί που ενώ εκτιμούν την υπεροχή του Ευαγγελίου, δε γίνονται χριστιανοί, ξέρετε γιατί; επειδή εμείς οι Χριστιανοί δε ζούμε σύμφωνα με το Ευαγγέλιο, ώστε να μας δουν, να διαπιστώσουν τα καλά μας έργα και τότε να δοξάσουν τον Πατέρα μας «τον εν τοις ουρανοίς».

Αυτή η έλλειψη της αγιότητος είναι που μας κάνει να φοβούμεθα να ανοιχτούμε στον κόσμο για να μην «αποκαλυφθεί» η ανεπάρκειά μας. Κλεινόμαστε, λοιπόν, στον εαυτό μας, ζυμωθήκαμε με τις εθνικές διεκδικήσεις των λαών μας, τρώμε τις σάρκες μας και δεν αφήνουμε το κοινό Ποτήριο να μας ενώσει, ούτε τους Ορθοδόξους εννοώ. Έχουμε έλειμμα της οικουμενικής αποστολής μας και προσπαθούμε να την αναπληρώσουμε με προσκόλληση στο γράμμα. Έχουμε μειωμένη αυτοσυνειδησία και γι’αυτό δεν αποφασίζουμε να παρουσιάσουμε κρυστάλλινο το λόγο του Ευαγγελίου στο παγκόσμιο χρηματιστήριο των αξιών. Δεν έχουμε ταπείνωση για να παραδεχτούμε την αλήθεια, ότι δε ζούμε «κατά Χριστόν» και για να καθησυχάζουμε τη συνείδησή μας, ανυψώσαμε τους τύπους σε δόγματα. Τελικά, φαίνεται ότι έχουμε ελλειματική πίστη στο Χριστό, γι’αυτό διστάζουμε να πατήσουμε επάνω σε φίδια και σε σκορπιούς, με βεβαιότητα ότι τίποτε δε θα μας βλάψει.

Αυτή η έλλειψη πίστεως και αυτοπεποιθήσεως δημιουργεί την ιεραποστολική νωχελικότητα των ορθοδόξων, μειώνει τη δραστικότητα του Ευαγγελίου στην εποχή μας, δεν ανανεώνει την Εκκλησία μας εσωτερικά και της κόβει και την οικουμενική προοπτική.

Χρειάζεται, λοιπόν, να ξαναγυρίσουμε στην αρχή μας, στη βάση μας. Χρειάζεται να δοκιμάσουμε ξανά, πόσο στέρεος είναι ο λίθος επάνω στον οποίο στέκεται η Εκκλησία σήμερα. Όταν λέω «στέκεται» εννοώ όχι σαν κατεστημένη εξουσία, αλλά σαν πνευματικό γεγονός. (Πιστέψτε με, όταν στις καταθέσεις στεφάνων περνώ με τους επισήμους μπροστά από την μπάντα που παιανίζει, διερωτώμαι τι να σκέπτονται άραγε για μένα οι στρατιώτες που παρουσιάζουν όπλα.)

Χρειάζεται, από την αρχή, να εξετάσουμε πόσο χρήσιμοι είμαστε στην κοινωνία πνευματικά, όχι στο Κράτος θεσμικά. Αλλιώς είχε αρχίσει αυτή η σχέση: το αναμφισβήτητο πνευματικό ειδικό βάρος μας στην κοινωνία, το πήρε η Πολιτεία και το τίμησε θεσμικά. Σήμερα, τι ισχύει; (δεν αντέχω την απάντηση)

Επανέρχομαι στο ότι χρειάζεται να προβληματιζόμαστε σε κάθε εποχή∙ και στη δική μας, να επανεξετάσουμε τη δραστικότητα του Ευαγγελίου, όχι επειδή αμφιβάλλουμε αλλά επειδή είναι ανάγκη να  εμπιστευθούμε το Χριστό περισσότερο. Χρειάζεται να μας προστεθεί πίστη.

Η Πίστη μας έχει οικουμενική δυναμική. «Οικουμενική» δεν εννοώ γεωγραφικά, αλλά μεθοδολογικά και ιεραποστολικά. Όμως, ούτε οι ίδιοι θα πεισθούμε γι’αυτό, ούτε κανέναν θα μπορέσουμε να πείσουμε, ούτε  το παραμικρό οικουμενικό αποτέλεσμα θα φέρουμε, αν δεν είμαστε θωρακισμένοι εσωτερικά. Αλλιώς, που να πάμε ξυπόλητοι στ’αγκάθια;

Θα γίνουμε σαν κι εκείνους που τους είπε ο Χριστός, ότι περιάγουν «την θάλασσαν και την ξηράν ποιήσαι ένα προσήλυτον...»

Η οικουμενική δράση μας χρειάζεται να αρχίσει από μέσα μας, από το εσωτερικό της Πίστεώς μας και να επικεντρωθεί σε όσους συμπατριώτες μας έχουν να βρεθούν σε Εκκλησία από την ημέρα που τους βάπτισαν.

Ποιός δεν το αντιλαμβάνεται, ότι στην ελλαδική κοινωνία μας, ολοένα και λιγοστεύουμε, όσοι ξέρουμε την αξία της λατρευτικής και της μυστηριακής ζωής! Εξάπαντος χρειάζεται να αποκρυπτογραφήσουμε την «κατά Χριστόν ζωή» και να προτείνουμε σε όσους δεν τη γεύθηκαν ποτέ, τόσο την ωφελιμότητά της, όσο και την ομορφιά της (δίπλα μας υπάρχουν 40ρηδες, 50ρηδες, τεχνοκράτες, οικογενειάρχες, καλής πάστας, με ευγένεια χαρακτήρος και με καχυποψία, όμως, που τους κρατά μακρυά μας).

Να τους προτείνουμε να τη ζήσουν αφού τη διαπιστώσουν οι ίδιοι («γεύσασθε και ίδετε») κι όχι επειδή τους το λέμε εμείς η κάποιες Οικουμενικές Σύνοδοι.

Τα δόγματά μας, αν θέλουμε να είναι και σήμερα δείκτες ζωής, δεν μπορεί να αντιμετωπίζονται ως μαθηματικά αξιώματα. Κι αν είναι δείκτες ζωής θα είναι της δικής μας ζωής, όχι της ζωής άλλων, άλλοτε («ουκέτι δια την σην λαλιάν πιστεύομεν∙ αυτοί γαρ ακηκόαμεν και οίδαμεν ότι ούτος εστιν αληθώς ο σωτήρ του κόσμου ο Χριστός» (Ιω. 4, 42).

Σήμερα, είναι αλήθεια, ότι στον τόπο μας, στην Πατρίδα μας, δεν εμπνεόμαστε από την οικουμενική διάσταση του Ευαγγελίου, που την περιγράφω σαν έξοδο από τον εαυτό μας για μια συνάντηση με τον έλληνα ακατήχητο, κατ’αρχήν κι έπειτα με όλους τους παρόμοιους. Καί  ξέρετε γιατί δεν υπάρχει αυτή η εκρηκτική προοπτική; κατά την γνώμη μου. Επειδή, αισθανόμαστε εμείς και δίνουμε την εντύπωση και στους άλλους ότι είμαστε ένα μουσείο ιερών λειψάνων του παρελθόντος, της γλώσσης, του τυπικού, του τελετουργικού, της ενδυματολογίας, κ. α. Εμείς ξέρουμε τι αξία έχουν όλα αυτά, ως εργαλεία όμως, όχι ως στόχοι. Το «άνοιγμα» όλων αυτών, δεν γίνεται να δαιμονοποιείται ασυζητητί.
Ο Φλωρόφσκυ δεν είπε «πίσω στους Πατέρες» για να οπισθοδρομήσουμε  εκεί, είπε να πάμε μπροστά «μαζί με τους Πατέρες».

Λέμε ότι ο κόσμος σήμερα δεν έχει πυξίδα. Δεν έχει, επειδή η Εκκλησία δε γεννάει δόγματα∙ τα δόγματα είναι δείκτες ζωής. Μα, για να γεννηθούν δόγματα, χρειάζεται να προηγηθεί πνευματικός τοκετός, δυναμικός προβληματισμός, παλαίστρα, κονταροκτυπήματα.

Πέρασε η εποχή που οι άνθρωποι δεν αμφισβητούσαν εύκολα τα λόγια μας κι ἂν τα αμφισβητούσαν δεν το εξέφραζαν. Σήμερα χρειάζεται να πείσουμε για τα πάντα. «Κανενός δε θα πείσεις την καρδιά, αν ο λόγος δεν βγαίνει απ’τήν καρδιά σου, κανενός δε θα πείσεις τη ζωή, αν η ζωή σου δεν είναι ματωμένη».

Να ανοίξουμε, λοιπόν, την Αγία Γραφή, Παλαιά και Καινή Διαθήκη και να αφήσουμε τη φράση: «οι Πατέρες της Εκκλησίας λένε ετούτο η το άλλο» χωρίς να παραπέμπουμε σε κανέναν Πατέρα. Να κατανοήσουμε ότι οι Πατέρες μας δεν ήταν πιόνια στη σκακιέρα του Θεού, αλλά ελεύθερες υπάρξεις που φαγώθηκαν με τα ρούχα τους προκειμένου να δουν τη δόξα του πραγματικού (Χρυσ. Σταμούλη, Έρως και θάνατος).

Να ξαναμιλήσουμε για το Χριστό,  (αναφέρομαι σχετικά στην έκδοση του Μp 3 με το κείμενο της Καινής Διαθήκης σε μετάφραση) χωρίς μεγάλες κουβέντες, πομπώδεις φράσεις και θεολογικά συμπλέγματα.

Βρίσκω ο ίδιος άρθρα σε περιοδικά, που τα διαβάζω και δεν τα καταλαβαίνω∙ μαθαίνω ότι και μερικά σχολικά εγχειρίδια θρησκευτικών, είναι ανυπόφορα.

Να πάψουμε τις μεγάλες κουβέντες για θέωση, για νήψη και για θαύματα.

Να ομολογήσουμε την ανεπάρκειά μας, για να μην ξαφνιάζεται ο κόσμος όταν «βγαίνουν στον αέρα» σκάνδαλα. Να καταθέσει ο καθ’ένας μας, την όση ταπεινή προσπάθεια κάνει για να λυτρωθεί από την αμαρτία.

-Γέροντα, είδες αγγέλους στο Άγιον Όρος; -Όχι, παιδί μου, εγώ μέχρι τώρα μόνο δαίμονες βλέπω, που τους πολεμώ!

Να ξανακάνουμε σκοπό μας την αγιότητα, αφού πρώτα συμφωνήσουμε στον ορισμό της αγιότητος. (άγιος είναι ο μετανοημένος αμαρτωλός κι όχι ο θαυματοποιός η ο καζαμίας)

Να παραδεχτούμε ότι και οι άγιοι Πατέρες μας έκαναν λάθη και να διαλαλήσουμε ότι αγιότητα δεν είναι η αναμαρτησία, αλλά η βαθειά συναίσθηση της αμαρτωλότητος.

Να πάψουμε να κακολογούμε τους Επισκόπους στην Πατρίδα μας, παγκόσμια ορθόδοξη πρωτοτυπία γκρεμίζοντας έτσι ολόκληρο το εκκλησιολογικό μας οικοδόμημα, γιατί  θα πάθουμε το «ει αλλήλους δάκνετε και κατεσθίετε...(Γαλ. 5,15).

Να γίνουμε φιλάνθρωποι με τον αμαρτωλό, με τον αιρετικό και τον άθεο και τέλος, να υψώσουμε τη φωνή μας ενάντια σε κάθε αδικία.

Να μάθουμε πρώτα εμείς και έπειτα να διδάξουμε στα νέα παιδιά, πως να μη φοβούνται τη ζωή κι έπειτα πως να νικούν το θάνατο. (Θα έχετε δει το σύνθημα στους δρόμους «υπάρχει ζωή πριν το θάνατο;»)

Κοντολογίς, να γίνουμε αλάτι, ειδ’άλλως ας πεταχτούμε στο δρόμο.

Και αφού τα κάνουμε αυτά, αφού δηλαδή, κάνουμε την Εκκλησία στην Πατρίδα μας Ορθόδοξη κοινότητα με οικουμενική διάσταση, τότε∙ με αυτήν την εμπειρία του Χριστού, ως εξάρτυση∙
να βγούμε να παλέψουμε στα μαρμαρένια αλώνια των ιδεών, να βγάλουμε την πνευματική πραμάτεια μας στον πάγκο, όπως οι παραγωγοί στη λαϊκή αγορά, να πούμε, «ορίστε, κόσμε, εμείς οι ορθόδοξοι από την αγιότητα των χαρισματικών φορέων μας, από την Παράδοσή μας, από την αμαρτωλή εμπειρία μας, από την 2χιλιοχρονη πάλη μας με το Θεό, αυτήν την πρόταση ζωής έχουμε να προτείνουμε στον πλανήτη.

Έτσι, προσωπικά, εννοώ την οικουμενική αποστολή της Εκκλησίας, που δε σταμάτησε ποτέ, δεν ολοκλήρωσε το έργο της, αφού ο Χριστός δεν κοιμήθηκε εκείνο το βράδυ στον κήπο της Γεθσημανή.
Αλλιώτικα οι Ορθόδοξοι δεν μπορούμε να μιλάμε (και γι’αυτό δε μιλάμε) για Οικουμενικότητα της Εκκλησίας μας.

Όμως, όσο χρειάζεται το οικουμενικό μήνυμα του Ευαγγελίου ο δικός μας Ορθόδοξος Ελληνικός κόσμος, άλλο τόσο το χρειάζεται και ο έξω από την Ορθοδοξία κόσμος.

Χρειάζεται επανευαγγελισμό η δύσμοιρη Ευρώπη που ακόμα την εκδικούμαστε για τον Καρλομάγνο, χρειάζεται την τρυφερότητά μας το Ισλάμ της πνευματικής Τουρκίας, χρειάζεται την αποδοχή της λησμονιάς η Ορθοδοξία της Βουλγαρίας, χρειάζεται κατανόηση η Εκκλησία των Σκοπίων, χρειάζεται την αντισιωνιστική ειλικρίνειά μας ο εβραϊκός κόσμος, χρειάζεται προσγείωση το τσαρικό ανεμόπτερο της Ρωσίας, για να μη συντριβεί.

Χρειάζεται να βγάλουμε την Αμερική από την πρόσφατη αλλοφροσύνη που την οδήγησε το δίπολο «εξέλιξη η δημιουργία»;

Χρειάζεται μια Ορθόδοξη συμπόρευση με το πείραμα του Cern για να λυτρωθεί από την ψευδαίσθηση ότι θα ανακαλύψει το γονίδιο του Θεού.

Χρειάζεται, όμως, και να πάρουμε στα σοβαρά τα νεώτερα πορίσματα πολλών επιστημών προκειμένου να τα «παντρέψουμε» με την Αγία Γραφή και την εκκλησιαστική μας εμπειρία, μήπως αναχθούμε έτσι σε μια ανώτερη αλήθεια, την οποία ενδεχομένως θέλει να μας αποκαλύψει ο Θεός. («Πολλά απεσιώπησεν η γραφή∙ παρέλειπεν δε η ιστορία τον ημέτερον νουν γυμνάζουσα, εξ ολίγων αφορμήν παρεχομένη επιλογίζεσθε τα υπόλοιπα», έγραφε το 370 ο Μέγας Βασίλειος).

Να το καταλάβουμε κάποτε∙ η Αγία Γραφή δεν είναι επιστημονικό βιβλίο, αν ήταν, έπρεπε να κλείσουν όλα τα Πανεπιστήμια του κόσμου.

Χρειάζεται να εγκαταλείψουμε την ενορχηστρωμένη καχυποψία απέναντι στον Πολιτισμό, όσο καλό κι αν είναι το άλλοθι μας.

Χρειάζεται ερμηνεία το φαινόμενο της οικονομικής κρίσεως που διερχόμεθα∙ ερμηνεία όχι τραπεζική, ούτε φιλανθρωπική, ούτε «πνευματική». Αλλά ερμηνεία των λόγων του Χριστού για το δίπολο Θεός-μαμωνάς.

Τότε να βγούμε να συναντήσουμε τον Ρωμαιοκαθολικό και να του εξηγήσουμε, πως τον λοξοδρομεί το δόγμα της εξουσίας του.

Τότε να βγούμε να εξηγήσουμε στον Προτεστάντη, πως τον χιλιοκομμάτιασε η απόρριψη της ενιαίας εκκλησιαστικής Παραδόσεως.

Τότε να προκαλέσουμε σε δημόσιο διάλογο το Χιλιαστή, προκειμένου να ανατρέψουμε τις χριστολογικές δοξασίες του. (όχι δεν πας φαντάρος, δε δίνεις στο παιδί σου αίμα)

Έτσι μας χρειάζεται ο κόσμος! διαφορετικά, ερμηνεύστε, αν μπορείτε, τη δουλειά που έκανε ο Προηγούμενος της Μονής Φιλοθέου π. Εφραίμ στην Αμερική και στον Καναδά. Σήμερα αντιγράφει, αύριο θα κλονιστεί, θα πέσει, όμως μεθαύριο θα πατήσει στα πόδια της.

Έτσι, μ’αυτόν τον τρόπο, η Ορθοδοξία «ανοίγεται» και νικά!

Κάθε φορά που θα ανοίγεται θα νικά, κάθε φορά που θα την «κλείνουμε», θα την καταδικάζουμε στο να γίνει ιδεολογία.

Αν η πίστη μας έχει αλήθεια, δεν έχει ανάγκη τα ψιμμύθια του παρελθόντος, ούτε τις φοβίες του μέλλοντος.

Η Εκκλησία μεταποίησε κι έπειτα στήριξε την αυτοκρατορία, γιατί να φοβηθεί την παγκοσμιοποίηση;

Το Ευαγγέλιο με τα «σπαστά ελληνικά» του, πάλεψε και νίκησε την ελληνική φιλοσοφική διανόηση. Γιατί να μη νικήσουμε τους αφελείς σχεδιασμούς της Νέας Εποχής;

Η λαϊκή ρωσική ευσέβεια νίκησε την κομμουνιστική απάτη, γιατί να μη νικήσει την καπιταλιστική σχιζοφρένεια;

Πρώτα, λοιπόν, η εσωτερική καλλιέργειά μας σε μια οικουμενική διάνοιξη της υπάρξεώς μας και έπειτα η προς τα έξω οικουμενική ομολογία, με αυτοπεποίθηση και πίστη στο Χριστό.

Εμείς, σήμερα, τι κάνουμε στην Ελλάδα;

Καταντήσαμε περπατούσες εγκυκλοπαίδειες δογματικής, οσφραινόμαστε έναν αιρετικό από μίλια μακρυά, κι αν δε βρούμε, βαφτίζουμε εύκολα κάποιους∙ επιδεικνύουμε μια εικόνα προτεσταντικής ερμηνευτικής, Πηδάλιο, παραγωγή γεροντικών προτύπων, σωρηδόν αγιοποιήσεις μοναχών και ιερομονάχων, υστερικού φανατισμού, Ορθοδοξία η θάνατος, τον πάπα να καταράσθε, φοβικής συνωμοσιολογίας, Πρωτόκολλα των σοφών της Σιών, 666, κάρτα του πολίτη, μεσσαιωνικής σημειολογίας, συντέλεια του κόσμου, οικουμενισμός, προφητικής μελλοντολογίας, π. Παίσιος∙ Πόλη, Β’Παρουσια, «Ιεροποιούμε» η «δαιμονοποιούμε» τα ιερά κείμενα και δεν κατεβαίνουμε από το άρμα της κατά γράμμα θεοπνευστίας.

Καταφεύγουμε στο παρελθόν και στο μέλλον, λες και δεν έχουμε να πούμε τίποτε για το παρόν.
Έτσι που κάνουμε∙ πρώτοι οι πιστοί αισθάνονται άβολα, μέσα σε μια τέτοια Εκκλησία που τους στιγματίζει και τους κάνει δακτυλοδεικτούμενους κι έπειτα οι χλιαροί∙ δεν τολμούν μεν να αποποιηθούν το βάπτισμα, αλλά δε θέλουν να έχουν καμμία σχέση με τη μυστηριακή ζωή της Εκκλησίας, παρά μόνο με την κοινωνική.

Φοβάμαι ότι χάνουμε το τραίνο

Όταν η Ελλάδα μπήκε στην Ε.Ε. η Le Monte έγραψε πρωτοσέλιδο: «καλωσορίζουμε τη Χώρα της Φιλοκαλίας». Στις δύο τελευταίες δεκαετίες του 20ου αιώνα όλη η Ευρώπη ψυχανεμίζονταν ότι η Ορθοδοξία θα αρθρώσει λόγο πρωτότυπο και δυναμικό. Δεν τον ακούσαμε.
Ο Ράνσιμαν είχε πει ότι ο 21ος αιώνας θα είναι ο αιώνας της Ορθοδοξίας.

Δεν τον βλέπω, ακόμα!

Αν αργήσουμε, η Ιστορία θα μας προσπεράσει. Ο ποιητής ρωτάει: «αγάπη πού’ναι η εκκλησιά σου, βαρέθηκα πια τα μετόχια» (Γ. Σεφέρης).

Τα συμπτώματα του σημερινού κόσμου οφείλονται στα υποκατάστατα της χριστιανικής ζωής και στις αυθαίρετες ερμηνείες του Ευαγγελίου. Αυτά είναι τα μετόχια!

Αλλά αν αργήσουμε, θα συμβεί και κάτι χειρότερο: θα απογοητεύσουμε.

Τότε δε θα μας μείνει παρά να κλείσουμε το στόμα μας για πάντα, να βάλουμε το Ευαγγέλιο σ’ένα σκονισμένο ράφι βιβλιοθήκης και να βολέψουμε, όπως όπως, τη συμβιβασμένη και υποκριτική ζωή μας καθώς θα τρώγεται με τις ζωές και τις υπολήψεις των άλλων.

«Καιρός του ποιήσαι», λοιπόν. «Καθαρθήναι είτα καθάραι», αυτό θα πει Ορθόδοξη Οικουμενικότητα.
Να ανοίξουμε την Εκκλησία στον κόσμο και να μετασχηματίσουμε τον κόσμο σε Εκκλησία.

Να φωτίσουμε τα πάντα μὲ το Χριστό, τίποτε άμοιρο, τίποτε ξένο, τίποτε εχθρικό να μην υπάρχει γύρω μας. «Τα πάντα δείται σταυρού» και «υπέρ πάντων Χριστός απέθανε».

Να μην κλειστούμε άλλο στον εαυτό μας,

Να ξεγίνουμε από θρησκεία και να γίνουμε Εκκλησία του «σύμπαντος κόσμου».

Κάποτε, το να μην «ανοίγεσαι», φτιάχνει προφίλ, δεν προδίδει και την ένδειά σου, όμως, τώρα, ήρθε η ώρα μας∙ το θέλουμε; το μπορούμε; «Τα αδύνατα παρ’ανθρώποις, δυνατά παρά τω Θεώ εστιν».

Σαν συμπέρασμα∙

Στον τόπο μας μόνο η Εκκλησία μπορεί να αναλάβει οικουμενικό ρόλο, η Πατρίδα μας πια, όχι! Και προσέξτε∙ Ο,τι είναι Ορθόδοξο χριστιανικό, είναι και οικουμενικό αλλιώς προτεσταντίζει. Ο,τι είναι Ορθόδοξο χριστιανικό οικουμενικό, είναι και ελληνικό. Ο,τι είναι ελληνικό, πάντα ήταν ανοιχτό.

Γι’αυτό οι έλληνες ανοίγονταν σε όλα και ελληνοποιούσαν τα πάντα.

Πήγαιναν μετανάστες και έκαμναν τους εκεί γηγενείς έλληνες. Έρχονταν λαοί ως μετανάστες, τους κοινωνούσαν την Παιδεία τους και έτσι τους έκαμναν φίλους. Τώρα δεν έχουμε Παιδεία να τους δώσουμε γι’ αυτό τους κάναμε ξένους, εχθρούς.

Ο επανευαγγελισμός των πιστών μας, ημών των ιδίων, θα είναι πράξη οικουμενικών διαστάσεων, αφού είτε το θέλουμε είτε όχι, το κατασάρκιο της Ορθοδοξίας είναι ελληνικής κατασκευής και ολόκληρη η Εκκλησία κυλάει πάνω σε ρόδες ελληνικών προδιαγραφών.

Η ελληνική Ορθοδοξία, σήμερα, δεν έχει φωνή στο ευρύτερο πνευματικό γίγνεσθαι. Έχει μόνο μια εμπειρία, που τη σέρνει σαν λείψανο από το παρελθόν και που κάποτε, καταντάει ειδωλολατρία.
Διερωτώμαι∙ στέρεψε άραγε από μας η έμπνευση; Από την Εκκλησία μας, εννοώ.

Ο ελληνισμός ξεκομμένος από την Εκκλησία δεν έχει έμπνευση πια.

Ο,τι ελληνικό άξιζε, μας το πήραν μαζί με τα Ελγίνεια και στις Χώρες εκείνες, δημιουργήθηκαν Πανεπιστημιακές Έδρες ελληνικών γραμμάτων, ελληνικής γλώσσας, ανθρωπιστικές επιστήμες κ.λ.π.

Όμως εκείνη η παραγωγή χρειάζονταν να εμπλουτίζεται από την Ελλάδα. Δεν έγινε κάτι τέτοιο. Όχι μόνο δεν τροφοδοτήθηκε από εμάς, αλλά εγκαταλείφθηκε κιόλας. Απαξιώθηκε τραγικά.

Άρα, τελειώσαμε.

Λέμε∙ «βαρειά μας βιομηχανία είναι ο πολιτισμός μας».

Προ μηνών κάποιος μου είπε ότι πήγε στη Δήλο και παραμέριζε τα χόρτα για να διαβάσει τις επιγραφές κάτω από τα αγάλματα.

Οι απεργίες στην Ακρόπολη και τα πανώ στα Προπύλαια δήλωσαν όχι κοινωνία του αρχαίου πνεύματος, αλλά μόνο διαχείρηση και μάλιστα κακή διαχείρηση. Η γλώσσα μας φτώχυνε τραγικά και όταν η Εκκλησία αδήρητα κάποια στιγμή θα την βγάλει από την λατρεία, στην ουσία θα την κηδεύσει. Η κλασσική παιδεία είναι ανύπαρκτη. Η Ιστορία μας γελοιοποιήθηκε από το Χόλλυγουντ (Μ. Αλέξανδρος, Τροία, Θερμοπύλες).

Γι’αυτό επιμένω ότι, μόνο η Εκκλησία μπορεί να δώσει χρώμα και ταυτότητα στην εθνική φυσιογνωμία της Χώρας, αν φυσικά το θέλει η Χώρα μας και όσο το θέλει. Χωρίς την εκκλησιαστική καθημερινή ζωή, η Πατρίδα μας δεν έχει ιδιοπροσωπία, δεν μπορεί να διεκδικήσει πρότυπη φυσιογνωμία. Στη σύγχρονη Παιδαγωγική διαπιστώνουμε προσπάθεια αναδείξεως των ελαχίστων ιδιαιτεροτήτων ενός παιδιού, της όποιας διαφορετικότητος που χαρακτηρίζει και αναδεικνύει το «κάτι άλλο». Φανταστείτε, λοιπόν, μια Χώρα σαν τη δική μας, χωρίς την ανάδειξη της εκκλησιαστικής παραδόσεώς της, έτσι όπως αυτή καλλιεργείται μέσα στους Ναούς και διαχέεται στην καθημερινότητα των ελλήνων. Τί  θα περισσεύσει στην περιρρέουσα ελλαδική ατμόσφαιρα, αν αφαιρεθεί το εκκλησιαστικό τελετουργικό, το λατρευτικό τυπικό, η εορτολογική αλυσίδα, η η βιβλική ορολογία;
Θέλετε να σας πω παράδειγμα προς αποφυγήν;

Η Ε.Ε. που οραματίστηκε τον εαυτό της να υπάρχει και να δραστηριοποιείται όχι μόνο χωρίς τη χριστιανική προμετωπίδα στο Σύνταγμά της αλλά, το κυριώτερο, χωρίς πνευματική θωράκιση, δεν υποψιάστηκε ότι έπρεπε να προηγηθεί πνευματική σύγκληση, για να επιτευχθεί η οικονομική. Τα οικονομικά μεγέθη δε φέρνουν κοντά τις καρδιές, δεν εξομαλύνουν τις διαφορές. Τώρα που η οικονομική Ένωση παραπατάει και πολλοί προβλέπουν ότι θα σωριστεί, παρασέρνει μαζί της κι έναν ολόκληρο κόσμο ιδεών και πραγμάτων που συστάθηκαν σε πολιτισμό κάτω από τη σκια του Σταυρού. Τώρα που έκοψε τον ομφάλιο λώρο της με τη ζωή, υπάρχει το ενδεχόμενο «την επισκοπήν» αυτής να λάβει «έτερος» (Ψαλμ. 108,8).

Αγαπητοί μου∙

Ίσως να έχει φτάσει ο καιρός για την «ήττα» της Ορθοδοξίας. Μια ήττα που θα δώσει τη δυνατότητα για να βάλουμε αρχή, νέα αρχή, που δε θα στηρίζεται στη δύναμη και την εξουσία που υπόσχονται νίκες και κυριαρχίες, αλλά στην αξιοποίηση της αποτυχίας, στο κέρδος που ανθίζει από την αποδοχή της αστοχίας. Ο Παναγιώτης Κανελλόπουλος, δεν μπορεί παρά να έχει δίκαιο, όταν σημειώνει∙ «ύστερ’από τόσες μεγάλες νίκες στην ιστορία, χρειάζονται τώρα και μερικές μεγάλες ήττες». (Χρυσ. Σταμούλη, Έρως και θάνατος).

Ας νικηθούν όλα όσα στην Πατρίδα μας πήραν τη θέση της Εκκλησίας∙ το σπίτι της εσωστρέφειας, το μαγαζί της εξουσιαστικότητας, η συντεχνία της θεσμικής επάρκειας, η ομάδα της αλαζονείας και της υποκρισίας, το σωματείο της αυταρέσκειας. Ας επανέλθει το θρησκευτικό σχήμα σε Οίκο από τον οποίο δε θα λείπει ὁ Χριστός, αὐτὸς ποὺ κάνει τὴν Ἐκκλησία Ἐκκλησία, αὐτὸς ποὺ σαρκώνει τὴν ἐλπίδα τῶν μελῶν τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ σώματος καὶ ἀποδεικνύεται ἡ μόνη ὑπόστασή τους.
Πιστεύω ἀκράδαντα ὅτι τότε, ὁ νικημένος Ἰησοῦς, θὰ ξανανικήσει γιὰ χάρη μας τὸν κόσμο του.

Τρίτη 21 Σεπτεμβρίου 2010

Βυζαντινές... διεθνείς λέξεις

Ως γνωστόν, η πλουσιότατη ελληνική μας γλώσσα χρησίμευσε και χρησιμεύει ακόμη ως αστείρευτο θησαυροφυλάκιο λέξεων για όλες τις δυτικές – και όχι μόνο- γλώσσες...
Μεγάλος αριθμός επιστημονικών, φιλολογικών, τεχνολογικών και πολιτειακών όρων αποδίδεται σε πολλές γλώσσες με ελληνικές λέξεις. Ακόμη και λέξεις χρησιμοποιούμενες συχνά στην καθομιλουμένη των Δυτικών μας φίλων απηχούν την ελληνόγλωσση καταγωγή (καταστροφή – catastrophe, τηλέφωνο – telephone) ή ακόμη και ονόματα ζώων (ελέφαντας – elephant).

Κατά το Μεσαίωνα υπήρχαν πολλές πολιτιστικές αλληλεπιδράσεις μεταξύ Βυζαντίου και Δύσης. Ιδιαίτερα κατά τον πρώιμο Μεσαίωνα (μέχρι και τον 12ο αιώνα) η πολιτιστική ακτινοβολία του βυζαντινού ελληνισμού στη Δυτική Ευρώπη ήταν ισχυρότατη. Μέσα στα πλαίσια αυτής της επιρροής, οι χριστιανικοί λαοί της Δύσης (αλλά και οι Σλάβοι) δανείστηκαν αυτούσιες ελληνικές λέξεις ή μετέφρασαν απ’ τα ελληνικά στα λατινικά άλλες λέξεις για να δηλώσουν ότι και οι Βυζαντινοί. Παρακάτω θ’ αναφερθούν λίγα μόνο παραδείγματα τέτοιων δανείων.
Τα πρώτα έχουν σχέση με πολιτικούς και κοινωνικούς θεσμούς ευρέως διαδεδομένους και απόλυτα αναγκαίους τόσο τότε όσο και στη σύγχρονη εποχή.
Η Βυζαντινή Αυτοκρατορία είχε οικουμενική πολιτική ιδεολογία. Ως συνέχεια του ρωμαϊκού imperium – που στα πλαίσια του χριστιανισμού μεταμορφώθηκε σε imperium christianum – είχε αξιώσεις για παγκόσμια πολιτική και πολιτιστική κυριαρχία. Ο βυζαντινός αυτοκράτωρ παρουσιαζόταν ως ο ανώτερος ηγεμόνας όλων των κοσμικών βασιλέων, χριστιανών και μη, και ως ο προστάτης όλης της χριστιανοσύνης. Τα παραπάνω, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι την ευημερία του κράτους εποφθαλμιούσαν πολλοί εχθροί, έκαναν επιτακτική την ανάγκη δημιουργίας μιας διεθνούς έννομης τάξης κατευθυνόμενης φυσικά από την ηγεσία του Βυζαντίου. Έτσι, από πολύ νωρίς, αναπτύχθηκε η περίφημη και πολύπλοκη βυζαντινή διπλωματία. Η λέξη «διπλωματία» ως τεχνικός όρος έχει βυζαντινή προέλευση, το ίδιο και οι λέξεις «δίπλωμα, διπλωμάτης». «Διπλώματα» ονόμαζαν οι Βυζαντινοί τα ειδικά διαπιστευτήρια έγγραφα των διπλωματικών αντιπροσώπων. Ο όρος «διπλωμάτης» χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά με τη σημερινή έννοια από τις βορειοϊταλικές πόλεις κατά την Αναγέννηση, οπότε έχουμε και τις πρώτες μόνιμες σε ξένες χώρες διπλωματικές αποστολές. Ο πρώτος μόνιμος πρέσβης ήταν από τη Βενετία και ήταν μόνιμα εγκατεστημένος στην Κωνσταντινούπολη. Μάλιστα, οι αρχαιότερες μέχρι σήμερα γνωστές διμερείς διεθνείς συνθήκες εμπορικού – οικονομικού περιεχομένου υπογράφτηκαν ήδη από τον 10ο αιώνα μεταξύ Βυζαντίου και Βενετίας.
Εξάλλου, η Ορθόδοξη Εκκλησία διακρινόταν – και διακρίνεται - για την φιλανθρωπική της δράση. Με χορηγίες επισκόπων, αυτοκρατόρων και διαφόρων πιστών ιδιωτών, ιδρύονταν και λειτουργούσαν ήδη από τον 4ο αιώνα διάφορα ευαγή ιδρύματα. Κατά τη χιλιόχρονη πορεία του Βυζαντίου και υπό τη συνεχή μέριμνα της Εκκλησίας, αναπτύχθηκε ο θεσμός του νοσοκομείου, όπως τον ξέρουμε σήμερα. Τα οργανωμένα νοσοκομειακά ιδρύματα ονομάζονταν «ξενώνες» ή «ξενοδοχεία» γιατί ξεκίνησαν ως χώροι υποδοχής ταλαιπωρημένων προσκυνητών. Η λατινική λέξη για το φιλόξενος είναι «hospitalis». Από αυτήν και κατ’ επιρροήν της βυζαντινής ονομασίας των νοσοκομείων, προήλθε η λέξη «hospital» (ospedale στα μοντέρνα ιταλικά).
Παραμένοντας στο χώρο της εκκλησιαστικής ορολογίας, οι Βυζαντινοί για τον χώρο ταφής των νεκρών χρησιμοποιούσαν ανέκαθεν τον όρο «κοιμητήριον», επειδή σύμφωνα με τη χριστιανική διδασκαλία οι αποβιώσαντες χριστιανοί αδελφοί, είναι προσωρινά μόνο νεκροί, γιατί θα αναστηθούν κατά την ημέρα της Κρίσεως, ήτοι τη Δευτέρα Παρουσία του Χριστού. Από τον όρο αυτό προήλθε και ο ευρέως διαδεδομένος σήμερα όρος σε όλες τις δυτικές χώρες «cemetery» δηλωτικός των νεκροταφείων. Αξίζει να σημειωθεί ότι ενώ στην σύγχρονη Ελλάδα, ο όρος «νεκροταφείο» είναι πολύ πιο διαδεδομένος στην καθομιλουμένη από τον όρο «κοιμητήριο», στις αγγλόφωνες χώρες έχει κυριαρχήσει ο όρος «cemetery», που εκτόπισε σχεδόν τελείως τη λέξη «graveyard»!
Άλλωστε, το Βυζάντιο, άξιος συνεχιστής του ελληνορωμαϊκού πολιτισμού φημιζόταν για την μεγάλη πνευματική παράδοση και την οργανωμένη, δημόσια ή ιδιωτική ανώτατη εκπαίδευση. Το ήδη από τον 5ο αιώνα ιδρυμένο «Πανδιδακτήριον», αναδιοργανώθηκε τον 8ο αιώνα από τον αυτοκράτορα Λέοντα Γ΄ Ίσαυρο (717-741 μ.Χ.) και ονομάστηκε «οικουμενικόν διδασκαλείον». Στα λατινικά ο όρος οικουμενικός αποδίδεται ως «universalis». Όταν ιδρύθηκαν τα πρώτα πανεπιστήμια στην Ιταλία (τέλη 11ου – αρχές 12ου αι.) ονομάστηκαν και αυτά οικουμενικά με την έννοια ότι προσέφεραν παντοειδείς επιστημονικές, φιλοσοφικές και θεολογικές γνώσεις. Έτσι, δημιουργήθηκε ο όρος «university».
Οι υπόλοιπες λέξεις – δάνεια έχουν σχέση με τον υλικό πολιτισμό και ειδικότερα τη γαστριμαργία. Ο αυτοκράτορας Ιουστινιανός Ά (527-565 μ.Χ.) με τους πολέμους του εναντίον των γερμανικών βασιλείων της Δύσης, ανέκτησε πολλά εδάφη της παλαιάς ρωμαϊκής αυτοκρατορίας. Στην Ιταλία ειδικά, ιδρύθηκε το Εξαρχάτο της Ραβέννας. Στην τελευταία, εγκαταστάθηκε σημαντικός αριθμός Ελλήνων από τις ανατολικές επαρχίες, έμποροι, καλλιτέχνες, ψηφοθέτες, γλύπτες κ.λ.π. Η ελληνική παρουσία τόνωσε την πολιτιστική και καλλιτεχνική παραγωγή και ύψωσε, ως ένα βαθμό το βιοτικό επίπεδο των κατοίκων της πρώιμης μεσαιωνικής Ιταλίας. Αν και το Εξαρχάτο διαλύθηκε από τους Λομβαρδούς στα μέσα του 8ου αι., η βυζαντινή πολιτισμική επιρροή ήταν εμφανής μέχρι και το τέλος του Μεσαίωνα. Σημαντικές, άλλωστε, εκτάσεις στη Ν. Ιταλία και η Σικελία παρέμειναν στη βυζαντινή κυριαρχία μέχρι το τέλος του 11ου αιώνα.
Η βυζαντινή πολιτισμική επιρροή εκδηλώθηκε σε διάφορους τομείς, έτσι ήταν αισθητή και στην καθημερινή ζωή και κουζίνα των μεσαιωνικών Ιταλών. Έτσι, οι Βυζαντινοί παρασκεύαζαν ένα γλυκό από σιρόπι μελιού που το έλεγαν «κηρόμελον». Οι Ιταλοί το ονόμαζαν «caramella». Είναι ο πρόδρομος της σημερινής καραμέλας (caramel στα αγγλικά). Επίσης, ήδη από την αρχαιότητα, οι Έλληνες παρασκεύαζαν ένα είδος μακρόστενων ζυμαρικών που έτρωγαν στα νεκρικά δείπνα, τα λεγόμενα «νεκρόδειπνα» προς τιμήν του νεκρού συγγενή τους. Οι Βυζαντινοί – που συνέχισαν αυτήν την παράδοση – ονόμαζαν αυτό το φαγητό «μακαρώνια» (μακάριος + αιώνια) και τρώγοντας έλεγαν αιώνια μακάριος ο… τάδε. Έτσι, δημιουργήθηκε η λέξη και το αντίστοιχο ζυμαρικό «μακαρόνια» (macaroni)! Βέβαια οι Ιταλοι κατόπιν δημιούργησαν πολλά και διαφορετικά είδη spaghetti. Τέλος, οι Βυζαντινοί ονόμαζαν τις διάφορες πίτες «πλακούντες» - όπως οι αρχαίοι ή και «πίττες», εξ’ ου και η λέξη «pie». Ακόμη στην βυζαντινή Καλαβρία, Έλληνες και Ιταλοί παρασκεύαζαν μία πίτα αλμυρή και «ανοικτή». Βασικά υλικά ήταν το τυρί, το κρεμμύδι, οι ελιές και πιο σπάνια διάφορα αλλαντικά. Το φαγητό αυτό ήταν ο πρόδρομος της δημοφιλέστατης σημερινής πίτσας (!) (pizza, κατά παραφθορά της λέξεως πίττα)!


Διαβάστε περισσότερα: 24ωρο: Βυζαντινές... διεθνείς λέξεις http://24wro.blogspot.com/2010/09/blog-post_1340.html#ixzz10C6oQOaQ

Πέμπτη 2 Σεπτεμβρίου 2010

Αρχαίο ηλιακό ρολόι στην Χαλκιδική

Ένα σπάνιο εύρημα  έφερε στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη στο Πολύχρονο Χαλκιδικής.

Πρόκειται για ένα αρχαίο ηλιακό ρολόι των ελληνορωμαϊκών χρόνων το οποίο ήταν κατασκευασμένο με τέτοιο τρόπο ώστε να δείχνει την σωστή ώρα της κάθε μέρας στη Χαλκιδική, στη Ρώμη, την Γαλλία και την Κίνα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα ηλιακά ρολόγια κατακευάζονταν μόνο για συγκεκριμένο γεωγραφικό πλάτος  και έτσι λειτουργούσαν με ακρίβεια μόνο στους τόπους που αντιστοιχούσαν σε αυτές τις συντεταγμένες.

Η σκιά του ρολογιού που εντοπίσθηκε στην Χαλκιδική  έχει το ίδιο μήκος όλες τις ώρες της ημέρας, αλλάζει όμως ανάλογα με την εποχή του χρόνου.

Πηγή

ΕΡΩΤΗΣΗ: ΤΙ ΑΡΑΓΕ ΘΑ ΕΞΥΠΗΡΕΤΟΥΣΕ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΧΑΛΚΙΔΙΚΙΩΤΕΣ ΤΗΝ ΩΡΑ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΧΩΡΕΣ;

Αιτία διαμάχης ο Κύλινδρος του Κύρου

Αποζημίωση 300.000 δολαρίων ζητά το Ιράν απο το Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου επειδή ανακάλεσε την υπόσχεσή του να δανείσει τον Κύλινδρο του Κύρου για να εκτεθεί σε μεγάλη έκθεση στην Τεχεράνη.

Όπως ανακοίνωσαν αξιωματούχοι της χώρας, αυτό είναι το ποσό που δαπανήθηκε προκειμένου να εκτεθεί ο συγκεκριμένος αρχαιολογικός θησαυρός.

Πολλοί ιστορικοί θεωρούν ότι το έκθεμα ανήκει στο Ιράν, αλλά μεταφέρθηκε στη Βρετανία με εντελώς αποικιοκρατικές αντιλήψεις.

Πρόκειται για έναν πέτρινο κύλινδο μήκους 23 εκατοστών και διαμέτρου 11, που ανακαλύφθηκε το 1878 στην περιοχή της Βαβυλώνας. Στην ουσία, είναι η αρχαιότερη διακήρυξη ανθρωπίνων δικαιωμάτων στον κόσμο την οποία έκανε ο Πέρσης βασιλιάς Κύρος το 539 π.Χ. αφου κατέλαβε τη Βαβυλώνα και ελευθέρωσε τους Εβραίους φυλακισμένους.

Πηγή 

Η οικονομική κρίση έπληξε και την Αρχαία Ελλάδα

Φαίνεται ότι η οικονομική κρίση δεν είναι φαινόμενο μόνο των ημερών μας αλλά έπληξε και την Αρχαία Ελλάδα τον 3ο π.Χ αιώνα.

Αδιάψευστος μάρτυρας τα ευρήματα που βρέθηκαν κατά την διάρκεια εργασιών σε περιοχή κοντά στον οικισμό της αρχαίας Πύδνας στην Πιερία  για την εγκατάσταση φωτοβολταικών.

Συγκεκριμένα βρέθηκαν συστάδες τάφων του 4ου και 3ου αιώνα π.Χ όπου είναι εμφανής η διαφορά στην κατασκευή τους αφού οι πρώτοι είναι εντυπωσιακοί  και πλούσια κτερισμένοι σε αντίθεση με τους δεύτερους  που είναι μικρότερου μεγέθους και λιγότερο διακοσμημένοι.

Παράλληλα υπήρχαν και συστάσεις από τους άρχοντες της εποχής για περιορισμό της σπατάλης όπως π.χ του επιστάτη των Αθηνών Δημητρίου  Φαληρέως  ο οποίος είχε εκδώσει σχετικό διάταγμα απαγόρευσης κατασκευής πολυτελών τάφων και γενικότερα περιορισμού της σπατάλης στις νεκρικές τελετές.

Πηγή 

Το μυστικό των Μοάι του νησιού του Πάσχα

Μία νέα επιστημονική έρευνα έρχεται να ανατρέψει τις θεωρίες που είχαν επικρατήσει μέχρι σήμερα  σχετικά με το ρόλο των γιγαντιαίων αγαλμάτων, γνωστά ως Μοάι, στο νησί του Πάσχα. Πρόκειται για  περίπου 1000  αγάλματα, βάρους το καθένα περίπου 86 τόνων, τα οποία βρίσκονται διασκορπισμένα σε διάφορα σημεία του νησιού.

Οι ερευνητές πίστευαν ότι απλά είχαν εγκαταλειφθεί σε τυχαίες θέσεις κατά την μεταφορά τους από τα λατομεία στο εσωτερικό του νησιού. Όμως τώρα Βρετανοί ερευνητές  με την χρήση μηχανημάτων υψηλής τεχνολογίας διαπίστωσαν ότι αποτελούσαν μέρος ενός λατρευτικού δρόμου που οδηγούσε στο λατομείο. Αυτό βρισκόταν στην περιοχή ενός σβησμένου ηφαιστείου και θεωρείτο πύλη εισόδου στον Κάτω Κόσμο.

 Έτσι τα Μοάι ήταν στραμμένα προς το δρόμο που ανέβαιναν οι προσκυνητές προκειμένου να φθάσουν στο ιερό μέρος.

Πηγή

Βρέθηκαν δύο ασύλητες σαρκοφάγοι

Δύο ασύλητες  κτερισμένες με αγγεία  σαρκοφάγους ανακάλυψαν  οι αρχαιολόγοι  της  ΛΖ΄  Εφορείας Προιστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων Κορινθίας στο οικόπεδο των Κούρων.

 Πρόκειται για μία ανδρική και μία γυναικεία ταφή    με τη δεύτερη  να έχει μήκος περίπου 1,60 μέτρων  και να φέρει ένδυμα το οποίο συγκρατούσαν στους ώμους σιδερένιες περόνες.Ο  άνδρας βρέθηκε θαμμένος σε πλαινή στάση και η γυναίκα σε ύπτια θέση.

Μετά από αυτά τα νέα ευρήματα πολλαπλασιάζονται οι ελπίδες των αρχαιολόγων για τον εντοπισμό της αρχαίας Τενέας.

Πηγή 

Ανακαλύψαν τις αρχαιότερες τοιχογραφίες των Αγίων Αποστόλων

Τοιχογραφίες των Αγίων Αποστόλων που χρονολογούνται από τα τέλη του 4ο αιώνα μ.Χ. ανακάλυψαν Ιταλοί επιστήμονες σε κατακόμβες στη Ρώμη.

Πρόκειται για τις τοιχογραφίες των Αγίων Πέτρου, Πάυλου, Ιωάννη και Ανδρέα οι οποίες εντόπίστηκαν ζωγραφισμένες στο ταβάνι ενός μικρού θαλάμου στην Αγία Θέκλα της Ρώμης, μόλις 500 μέτρα από τη βασιλική του Αγίου Παύλου. Οι τοιχογραφίες ήταν ζωγραφισμένες στους χρωματικούς τόνους του κόκκινου και της ώχρας

Οι τοιχογραφίες ήρθαν στο φως με τη χρήση μιας νέας τεχνικής λέιζερ η οποία πετυχαίνει τον καθαρισμό των εικόνων χωρίς να επιφέρει την αλλοίωση τους.

Ο επικεφαλής των ανασκαφών, Φαμπρίτσιο Βισκόντι, δήλωσε πως «όσον αφορά τον Απόστολο Πέτρο, έχει ανακαλυφθεί απεικόνιση του από τα μέσα του 4ου αιώνα π.Χ. αλλά όχι μόνος του σε εικόνα, ενώ για τους Απόστολους Πάυλο, Ιωάννη και Ανδρέα είναι οι αρχαιότερες απεικονίσεις τους».

Πηγή 

Στο φώς το αρχαιότερο γραπτό δείγμα

Ένα μικρό κομμάτι πήλινης πινακίδας που χρονολογείται από τον 14ο αιώνα π.Χ. ήρθε στο φως στη διάρκεια ανασκαφών στην Ιερουσαλήμ και περιέχει το αρχαιότερο γραπτό δείγμα που έχει βρεθεί ποτέ στην πόλη, όπως ανακοίνωσαν ερευνητές του Εβραϊκού Πανεπιστημίου.

Το κομμάτι της πινακίδας εντοπίστηκε έξω από τα τείχη της παλιάς πόλης της Ιερουσαλήμ και πιστεύεται πως είναι τμήμα πινακίδας από κάποιο βασιλικό αρχείο και επιβεβαιώνει το σημαντικό ρόλο της πόλης στην Ύστερη Εποχή του Χαλκού.

Σύμφωνα με το Εβραϊκό Πανεπιστήμιο, το δείγμα, με διαστάσεις 2 επί 2,8 εκατοστά, ανακαλύφθηκε πρόσφατα κάτω από έναν πύργο του 10ου αιώνα π.Χ. στο νότιο τοίχο της παλιάς πόλης. Περιέχει σύμβολα της σφηνοειδούς γραφής στην ακκαδική γλώσσα, που ήταν διαδεδομένη την εποχή εκείνη.

Κατά τον καθηγητή Γουέιν Χόροβιτς από το Ινστιτούτο Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου, το κείμενο είναι υψηλού επιπέδου και μάλλον είναι έργο έμπειρου γραφέα. Οι γραφείς την εποχή εκείνη ετοίμαζαν τις πλάκες για τις ανάγκες των βασιλικών οικογενειών.

Η πινακίδα αυτή πιστεύεται ότι είναι σύγχρονη με άλλες 380 που βρέθηκαν τον 19ο αιώνα στην Αμάρνα της Αιγύπτου στα αρχεία του φαραώ Αμένχοτεπ, ο οποίος έζησε τον 14ο αιώνα π.Χ.

Το παλαιότερο γραπτό δείγμα που είχε βρεθεί στην Ιερουσαλήμ είναι μια πλάκα που αναφέρει την ολοκλήρωση σήραγγας κάτω από την παλιά πόλη, χρονολογείται από τον 8ο αιώνα π.Χ. και σήμερα βρίσκεται σε μουσείο της Κωνσταντινούπολης.

Πηγή 

Πλοίο 200 ετών στα θεμέλια των Δίδυμων Πύργων


Την ανακάλυψη ενός πλοίου ηλικίας τουλάχιστον 200 ετών ανακαλύφθηκε το πρωί της Τρίτης, στο «σημείο μηδέν» των Δίδυμων Πύργων, από τα συνεργεία που εργάζονται στο υπόγειο σύστημα ασφαλείας οχημάτων του υπό ανέγερση Παγκοσμίου Κέντρου Εμπορίου.

Οι εργάτες με μεγάλη έκπληξη αντελήφθησαν ότι οι «γεωμετρικά» τοποθετημένες ξύλινες σανίδες που ξεπρόβαλλαν μέσα από την αλμυρισμένη και γεμάτη κοχύλια, μαύρη, παχιά λάσπη, έμοιαζαν πολύ με τα πλαϊνά πλοίου: « Η διάταξη των ξύλων ήταν τόσο τέλεια που δεν άφηνε αμφιβολίες ότι το εύρημα αποτελούσε κουφάρι πλοίου» δήλωσε στους New York Times ο Μάϊκλ Παπαλάρντο, ένας από τους αρχαιολόγους που έχουν αναλάβει την ιστορική τεκμηρίωση των ευρημάτων.

Την Τετάρτη που ολοκληρώθηκε η εκσκαφή, ένας ξύλινος καλοσχηματισμένος και δεκάμετρος σκελετός εμφανίστηκε πλήρης στην επιφάνεια, κρυμμένος έως τότε περίπου ένα μέτρο κάτω από το σημείο που έστεκαν κάποτε οι Δίδυμοι Πύργοι και μάλιστα σε χώρο που ποτέ δεν είχε εκσκαφεί για την οικοδόμηση τους. Σύμφωνα με τους ειδικούς, η ναυπήγηση του πλοίου τοποθετείται από τα μέσα έως τα τέλη του 18ου αιώνα , ενώ το κουφάρι του δεν φαίνεται να έχει υποστεί  ανθρώπινες αλλοιώσεις τα τελευταία 200 χρόνια.

Τα νέα της απίστευτης αυτής ανακάλυψης, συνδυασμένα με το ιστορικό και συναισθηματικό φορτίο της τοποθεσίας, ταξίδεψαν αστραπιαία σε όλη την πόλη, Επί τόπου έσπευσαν  ειδικοί, αρχαιολόγοι, επίσημοι, αξιωματούχοι και πολλοί άλλοι ελπίζοντας να προλάβουν να δουν το πλοίο φάντασμα πριν εξαφανιστεί μιας και εκτεθειμένο στις ατμοσφαιρικές συνθήκες, το ξύλο άρχισε γρήγορα να αποικοδομείται. Την κατάσταση έσωσε η βροχή που έπεσε κατακαλόκαιρο στην πόλη, διασώζοντας έτσι ένα από τα πιο περίεργα ευρήματα της ιστορίας της.

Πηγή 

ΟΤΙ ΠΙΟ ΚΟΝΤΙΝΟ ΣΕ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΑΝ ΝΑ ΕΛΠΙΖΟΥΝ ΝΑ ΒΡΟΥΝ ΟΙ ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΙ...

Το Στόουνχεντζ έχει δίδυμο αδερφάκι

Ένα δεύτερο μεγαλιθικό μνημείο της νεολιθικής εποχής ανακάλυψαν οι αρχαιολόγοι σε απόσταση 900 μέτρων μακριά από το γνωστό Στόουνχεντζ, στην Αγγλία.

Το νέο εύρημα θα βοηθήσει να κατανοήσουμε πώς ήταν κατασκευασμένα αυτού του είδους  τα μνημεία που ήταν φτιαγμένα από τεράστιους λίθους τοποθετημένους σε κυκλικό σχηματισμό.

Το δεύτερο μνημείο χαρακτηρίστηκε ως «η πιο ενδιαφέρουσα ανακάλυψη στην περιοχή τα τελευταία 50 χρόνια», από τους αρχαιολόγους, και ήρθε στο φώς μετά από έρευνα αξίας πολλών εκατομμυρίων λιρών.

Θραύσμα αρχαιολογικού κώδικα ήρθε στο φως

Αρχαιολογική ανακάλυψη ηλικίας 3.700 ετών έγινε στην πόλη Χαζόρ στο Βόρειο Ισραήλ.

«Για πρώτη φορά ένα θραύσμα ενός νομικού κώδικα ανακαλύφθηκε στους Αγίους Τόπους, εκτός της Μεσοποταμίας», όπως δήλωσε ο αρχαιολόγος του Εβραϊκού Πανεπιστημίου της Ιερουσαλήμ,   Αμνον Μπεν Τορ, που είναι επικεφαλής της ανασκαφής.

«Πρόκειται για ένα πολύ μικρό κομμάτι κεραμεικού (1,5 επί δύο εκατοστά) σε Ακκαδική σφηνοειδή γραφή σε τέσσερις πολύ πυκνές γραμμές και από τις δύο πλευρές», διευκρίνισε ο αρχαιολόγος.

Υπολογίζεται ότι ο νομικός κώδικας που αναγράφεται στο θραύσμα είναι παρόμοιος με τον διάσημο κώδικα του Χαμουραμπί και συντάχθηκε περίπου δέκα αιώνες πριν γραφτεί η Αγία Γραφή.

Πέμπτη 15 Ιουλίου 2010

Τούρκος ο Καραγκιόζης κατά την UNESCO

Την Τούρκικη υπηκοότητα κατοχύρωσε η UNESCO για τον Καραγκιόζη με σχετική απόφαση που άλλωστε προϋπήρχε από μία υποεπιτροπή της, η οποία απαρτιζόταν από εκπροσώπους έξι χωρών: της Τουρκίας, της Εσθονίας, του Μεξικού, της Βόρειας Κορέας, των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων και της Κένυας.

Η υποεπιτροπή είχε συνεδριάσει στο Αμπου Ντάμπι και είχε αποδεχθεί την εισήγηση που συνέταξε το υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκίας, βάσει της οποίας τόσο ο Καραγκιόζης όσο και ο Χατζηαβάτης είναι Τούρκοι.

Κατόπιν, η απόφαση επικυρώθηκε και από την αρμόδια επιτροπή της UΝΕSCΟ, χωρίς να υπάρξει καμία αντίδραση της Ελλάδος, παρά μόνο μία επιφύλαξη που διατύπωσε η διευθύντρια του Νεότερου Πολιτισμού του υπουργείου Πολιτισμού κυρία Τέτη Χατζηνικολάου, ότι ο Καραγκιόζης αποτελεί άυλη φιγούρα της πολιτιστικής κληρονομιάς της Ελλάδας.

Πάντως, ήδη ο Π. Γερουλάνος ζήτησε από τις αρμόδιες υπηρεσίες λεπτομερή ενημέρωση, ενώ ο πρεσβευτής της Ελλάδας στην UΝΕSCΟ Γ. Αναστόπουλος δήλωσε ότι είχε συστήσει εδώ και καιρό στο υπουργείο Πολιτισμού να δηλώσει στην UΝΕSCΟ ότι ο Καραγκιόζης αποτελεί τμήμα της ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς.

stifora.gr

Σάββατο 15 Μαΐου 2010

Διεθνής ημέρα μουσείων 2010 στη Θεσσαλονίκη

Εκπαιδευτικές δράσεις, σε συνεργασία με τα πέντε μουσεία της Θεσσαλονίκης (Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών), διοργανώνει το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στο πλαίσιο του φετινού εορτασμού της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων 2010 «Μουσεία για την αρμονική συνύπαρξη». 
Πρόκειται για μια συνεργασία που στοχεύει στον κοινό σχεδιασμό εκπαιδευτικής δράσης για τους επισκέπτες του ΚΜΣΤ με αφορμή, αφετηρία και έμπνευση την ανθρώπινη μορφή.

Η εκπαιδευτική δράση θα υλοποιείται με τη βοήθεια ενός εντύπου - κοινού και για τα πέντε μουσεία - το οποίο θα διατίθεται στους επισκέπτες από την Κυριακή 16 Μαΐου ως και την Κυριακή 23 Μαΐου 2010 και θα αναδεικνύει ένα επιλεγμένο έκθεμα - έργο τέχνης από κάθε μουσείο.

Η δράση που προτείνει το Κρατικό Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης συνδέεται με το έργο της Λιουμπόβ Ποπόβα "Γυναίκα που ταξιδεύει" (που περιλαμβάνεται στη Συλλογή Κωστάκη) μία ιδιαίτερη αποτύπωση της γυναικείας ύπαρξης, που εισάγει τον επισκέπτη στο κίνημα του κυβοφουτουρισμού, σημαντικό κίνημα της ρωσικής πρωτοπορίας, το οποίο τοποθετείται χρονικά στη δεκαετία του 1910 και συνδέεται με τη ζωγραφική, την ποίηση, το θέατρο και τη μουσική.

Επ’ αφορμής της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων πραγματοποιούνται και μια σειρά ακόμα δράσεων αρχής γενομένης με την εκπαιδευτική συναυλία που θα δώσουν οι "Transcription Ensemble" (Γιώργος Κανδυλίδης, βιολί, Χρήστος Γκρίμπας, βιολοντσέλο και Νίκος Ζαφρανάς, πιάνο), στις 16 Μαΐου, στις 11 το πρωί.


Enet

Πρόγραμμα εκδηλώσεων.
 (Την Τρίτη 18 Μαϊου η είσοδος θα είναι ΔΩΡΕΑΝ)

ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
«Αυτός που αρέσει σε όλους…»
Εκπαιδευτική δραστηριότητα με σημείο αναφοράς τον επιτύμβιο βωμό του ηθοποιού Μάρκου Ουαρινίου Αρέσκοντος (2ος αι. μ.Χ.).
Στο πλαίσιο της κοινής δράσης των 5Μ με τίτλο «5 Ματιές στην ανθρώπινη μορφή».

Κυριακή 16 Μαϊου
-19:00-20:00: Συναυλία των Smooth Jazz Trio στο χώρο υποδοχής του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης.
Τρίτη 18 Μαϊου
-12:00-13:00: Περιήγηση στις μόνιμες συλλογές του Μουσείου από αρχαιολόγους του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης.
Στο πλαίσιο του «Πολιτιστικού Περίπατου» που διοργανώνουν τα 5Μ.

ΜΟΥΣΕΙΟ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟY
«Με αφορμή μια τοιχογραφία»
Εκπαιδευτική δραστηριότητα για ενήλικες και οικογένειες, με αφορμή την τοιχογραφία από το λεγόμενο «τάφο του Ευστοργίου».
Στο πλαίσιο της κοινής δράσης των 5Μ με τίτλο «5 Ματιές στην ανθρώπινη μορφή».

Κυριακή 16 Μαϊου
-11:00-14:30 (ανά 30΄): «Μυστήριο από το Βυζάντιο». Παιχνίδι Ρόλων για ενήλικες και για οικογένειες με παιδιά από 12 ετών. Σε συνεργασία με τη δημιουργική ομάδα παιχνιδιών Gamecraft.
Απαραίτητη η δήλωση συμμετοχής στο τηλέφωνο 2313 306400, ώρες 09:00-14:00, ως και τις 13/05/2010.

Τρίτη 18 Μαϊου
-13:00-13:15: Στο καφέ-εστιατόριο «Β» του Μουσείου: «Βάζω το θέατρο, βάζεις τον καφέ;» Θέατρο στα καφέ της πόλης σε συνεργασία με το ΚΘΒΕ.
-13:30-14:30 Περιήγηση στη μόνιμη έκθεση από αρχαιολόγους του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού.
Στο πλαίσιο του «Πολιτιστικού Περίπατου» που διοργανώνουν τα 5Μ.

ΚΡΑΤΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΣΥΛΛΟΓΗ ΚΩΣΤΑΚΗ
«Γυναίκα που ταξιδεύει»
Εκπαιδευτική δραστηριότητα με αφορμή το ομώνυμο έργο της Λ. Ποπόβα, μία αποτύπωση της γυναικείας ύπαρξης, που εισάγει τον επισκέπτη στο κίνημα του κυβοφουτουρισμού.
Στο πλαίσιο της κοινής δράσης των 5Μ με τίτλο «5 Ματιές στην ανθρώπινη μορφή».

Κυριακή 16 Μαϊου
-11:00: Ανοιχτό μουσικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα για γονείς και παιδιά από τους Transcription Ensemble.
-Δευτέρα 17 Μαϊου
(Το Μουσείο θα είναι ανοιχτό από τις 18:00) Στη Μονή Λαζαριστών:
-20:30: Θεατρική performance «Καφέ Πιτορέσκ»
-21:00: Το μουσικό σχήμα Transcription Ensemble ερμηνεύει έργα ρωσικής κλασικής μουσικής των αρχών του 20ου αιώνα.
Τρίτη 18 Μαϊου
-11:00-12:00 & 19:00-20:00: Οργανωμένη περιήγηση
για το κοινό στην έκθεση «Το Δόκανο των Δικαστών» (SADOK SUDEI)

ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
«Σύγχρονοι Ρυθμοί»
Εκπαιδευτική δραστηριότητα με αφορμή το έργο του
Γ. Γαΐτη «Αυτοκινητόδρομος» (1979). Στο πλαίσιο της κοινής δράσης των 5Μ με τίτλο «5 Ματιές στην ανθρώπινη μορφή».
15–17/05/2010
Συμπόσιο Μουσειολογίας «Στα ίχνη της Σύγχρονης Μουσειολογίας».

Δευτέρα 17 Μαϊου: Νύχτα των Μουσείων
-18:00: Έκθεση: «Ψηφιακή Υλικότητα στην Αρχιτεκτονική».
Διάρκεια: 17–27/05/2010.
-19:00: Διάλεξη Matthias Kohler, αρχιτέκτονας-καθηγητής (ETH Ζυρίχη).
-20:30: Ομιλία Πέτρου Μάρκαρη: «Η όπερα της Πεντάρας και το οργανωμένο έγκλημα: Ο Μπρεχτ Σήμερα». Μ.Κ.Ε. «ΤΕΧΝΗ».
-22:15: Δημήτρης Ζερβουδάκης: Παρουσίαση νέου δίσκου. Με τη Σοφία Γεωργαντζή.

Τρίτη 18 Μαϊου
-15:00–16:00: Ξενάγηση στη μόνιμη συλλογή και στις
περιοδικές εκθέσεις του ΜΜΣΤ. Στο πλαίσιο του «Πολιτιστικού Περίπατου» που διοργανώνουν τα 5Μ.
-20:00: Έκθεση «Time Within us». Συνδιοργάνωση: Μουσείο Φωτογραφίας, Istanbul Museum of Modern Art, Moscow House of Photography Museum και ΜΜΣΤ. Διάρκεια: 18/05 – 30/07/2010.
-20:45-21:00: Στο καφέ του Μουσείου: «Βάζω το θέατρο, βάζεις τον καφέ;» Θέατρο στα καφέ της πόλης σε συνεργασία με το ΚΘΒΕ.
-21:30: Θεατρική παράσταση «Κυρία Μαργαρίτα». Υποκριτική: Χριστίνα Μπιρμπίλη, Συντελεστές: Μαργαρίτα Δεληαγγέλου, Σεβαστή Ματσακίδου.


ΤΕΛΛΟΓΛΕΙΟ ΙΔΡΥΜΑ ΤΕΧΝΩΝ Α.Π.Θ.
«Ματιές στον El Greco»
Εκπαιδευτική δραστηριότητα με βάση το έργο του Δ.
Θεοτοκόπουλου «Η Στέψη της Παναγίας».
Στο πλαίσιο της κοινής δράσης των 5Μ με τίτλο «5 Ματιές στην
ανθρώπινη μορφή».

Τρίτη 18 Μαϊου
-11:00-12:00, 16:30-17:30, 19:30-20:30: Οργανωμένες περιηγήσεις στις εκθέσεις «Δημήτρης Α. Φατούρος» και «Δημήτρης Α. Φατούρος, Κατοικία Καζάζη στο Πανόραμα 1962-64 και 1973 / Θεσσαλονίκη, Επιλογές Εσωτερικής Επίπλωσης» και στο έργο του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου
«Η Στέψη της Παναγίας».
-17:45-18:00: Στο καφέ-εστιατόριο ArtO2 του Μουσείου: «Βάζω το θέατρο, βάζεις τον καφέ;» Θέατρο στα καφέ της πόλης σε συνεργασία με το ΚΘΒΕ.
-19:30-20:30: «Μια τυχαία συνάντηση…». Θεατρική δράση. Σχεδιασμός-Υλοποίηση: Τμήμα Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων.
-20:30-21:00: Περιήγηση στην έκθεση «Δημήτρης Α. Φατούρος, Κατοικία Καζάζη στο Πανόραμα 1962-64 και 1973 / Θεσσαλονίκη, Επιλογές Εσωτερικής Επίπλωσης» από τον ιδρυτή και διευθυντή του Μουσείου Design Θεσσαλονίκης, Στέλιο Δελιαλή.
-21:00: Συναυλία των Your Hand In Mine.
«Γίνε κι εσύ αρχιτέκτονας!» Ένα κατασκευαστικό παιχνίδι πολλαπλών επιλογών (ώρες λειτουργίας του Μουσείου).

ΕΠΙΣΗΣ:
Το Λαογραφικό και Εθνολογικό Μουσείο Μακεδονίας-Θράκης
συμμετέχει στον εορτασμό της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων (18 Μαΐου) με σειρά εκδηλώσεων:

Παρασκευή, 14 - Τετάρτη, 19 Μαΐου 2010 από 10π.μ. -10 μ.μ.
- Έκθεση δημιουργών-χειροτεχνών (bazaar)
25 χειροτέχνες εκθέτουν έργα χειρός: κοσμήματα, εικαστικές συνθέσεις και μικροκατασκευές, πίνακες ζωγραφικής, αξεσουάρ, διακοσμητικά και χρηστικά αντικείμενα.
Στο διάστημα αυτό το Μουσείο διαθέτει τις εκδόσεις του στη μισή τιμή.

-Ψυχαγωγικές Εκδηλώσεις στον κήπο του Μουσείου
Παρασκευή, 14 Μαΐου
19:00 Έντεχνο ελληνικό και ξένο τραγούδι
από το μουσικό σχήμα "Συνοδοιπόροι"
21:00 Ρυθμοί bossa, fank, swing
΄ από το μουσικό σχήμα jazz "Breeze"

Σάββατο, 15 Μαΐου
21:00 Θέατρο Σκιών Χρήστου Στανίση
"Ο Μέγα Αλέξανδρος και ο κατηραμένος όφις"

Δευτέρα, 17 Μαΐου
20:30 Εκδήλωση των ΦΙΛΩΝ του ΛΕΜΜ-Θ
-Κρητική παραδοσιακή μουσική
με το μουσικό σχήμα "Ροζονάρηδες"
-Παραδοσιακό ηχόχρωμα της Μεσογείου
από το μουσικό σχήμα "Motel Selenic"
-κέρασμα με κρητικά εδέσματα

Τρίτη, 18 Μαΐου Νύχτα Μουσείων
21:00 . Εκδήλωση Φοιτητικής Εβδομάδας
Αυτοσχεδιαστικό performance μικτών μέσων:
διάδραση μουσικής, ζωγραφικής, κίνησης και live
visuals
από την ομάδα "6daEXIt"

Τετάρτη, 19 Μαΐου
19:00 Παραδοσιακά ομαδικά παιχνίδια
από το Σύλλογο "Μ. Αλέξανδρος" Λευκοπηγής Κοζάνης
20:00 Τραγούδια από όλη την Ελλάδα
από το Συγκρότημα Παραδοσιακής Μουσικής του
Δήμου Θεσσαλονίκης
Στον κήπο του Μουσείου θα προσφέρεται και ...καφές.

Το πρόγραμμα αναδημοσιεύεται από εδώ.

Τρίτη 20 Απριλίου 2010

Το ιστορικό της αποστολής του Ηρακλή στην Οσάκα της Ιαπωνίας


(περισσότερες φώτο εδώ(1)...εδώ(2)..και εδώ(3).
.

. 25 Μαρτίου – 7 Απριλίου 2010



ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΤΖΟΥΝΤΟ ΤΟΥ «ΗΡΑΚΛΗ» ΣΤΗΝ ΟΣΑΚΑ ΤΗΣ ΙΑΠΩΝΙΑΣ




Αφιερωμένη στον άγνωστο Ιάπωνα πλοίαρχο, που έσωσε Έλληνες από την Καταστροφή της Σμύρνης το 1922, και στον Έλληνα δημοσιογράφο Λευκάδιο Χερν, όντας ανταποκριτής αμερικανικής εφημερίδας έκανε γνωστή την ιαπωνική κουλτούρα στο δυτικό κόσμο.





ΑΦΙΞΗ ΣΤΗΝ ΙΑΠΩΝΙΑ – Πέμπτη 25 Μαρτίου 2010

Η ελληνική αποστολή έφτασε στη Νάμπα της Οσάκα, στο ξενοδοχείο Μισόνο. Εκεί την επισκέφτηκαν οι δάσκαλοι του τζούντο από την πόλη Ντάιτο, ο Σουσούμο και ο Τακετόμι.

Παρασκευή 26 Μαρτίου 2010

Περιήγηση στο Πάρκο της Οσάκα το πρωί και προπόνηση στο Ντότζο του δασκάλου του τζούντο Ακιχίρο Ματσούρα, στην Τσουρουχάση, το απόγευμα πραγματοποιήθηκε την πρώτη ημέρα της διαμονής στην Ιαπωνία.
Η αποστολή του ΗΡΑΚΛΗ, νωρίς το πρωί, επισκέφτηκε το Πάρκο της Οσάκα (Central Park of Osaka), όπου βρίσκεται και το ιστορικό της Κάστρο. Εκεί κατέθεσε λίγα λουλούδια σε Μνημείο προς τιμή του άγνωστου ιάπωνα πλοιάρχου, ο οποίος έσωσε καταδιωκόμενους Έλληνες από την Καταστροφή της Σμύρνης το 1922. Αμέσως μετά, η αποστολή του ΗΡΑΚΛΗ επισκέφτηκε το Μουσείο Πολέμου της Οσάκα, όπου παρουσιάζεται η πολεμική και πολιτική ιστορία της Ιαπωνίας από το Β Παγκόσμιο Πόλεμο έως σήμερα.
Οι αθλητές του ΗΡΑΚΛΗ μαζί με τον προπονητή τους, στις 5 το απόγευμα, ξεκίνησαν προπόνηση στο Ντότζο του δασκάλου Ακιχίρο Ματσούρα. Στα πλαίσια του προγράμματος άθλησης ελλήνων και ιαπώνων αθλητών. Από τις 7 και μισή έως τις 9 το βράδυ, έγινε προπόνηση ελλήνων και ιαπώνων αθλητών παιδιών, εφήβων κι ενηλίκων. Ακολούθησε ένα μικρό πάρτυ με ανταλλαγή δώρων μεταξύ της ομάδας του ΗΡΑΚΛΗ και των δασκάλων του Ντότζο του Ακιχίρο Ματσούρα. Αξίζει να σημειωθεί ότι έγινε, παράλληλα, παρουσίαση του «Τζού Νο Κάτα» από 6 γυναίκες 70 έως 90 ετών, οι οποίες προπονούνται από το δάσκαλο Ακιχίρο Ματσούρα.
Σε ερώτηση για τα οφέλη του τζούντο ο δάσκαλος Ακιχίρο Ματσούρα δήλωσε: «Το Τζούντο βοηθάει τους νέους ανθρώπους να διατηρούνται σε καλή φυσική κατάσταση και να είναι δυνατοί. Το «Τζού Νο Κάτα» βοηθάει τις μεγάλες σε ηλικία γυναίκες να στέκονται πιο δυνατές στη ζωή.».
Ο Ακιχίρο Ματσούρα είναι δάσκαλος του τζούντο και του προπονητή του ΗΡΑΚΛΗ, Αυγερινού Μαϊστρέλλη.

Σάββατο 27 Μαρτίου 2010

Ολοήμερη εκδρομή στην πόλη του Ντάιτο με αθλητική, ψυχαγωγική δραστηριότητα και συνάντηση με το δήμαρχο της πόλης, Χίντεσι Οκαμότο, πραγματοποίησε η ομάδα του ΗΡΑΚΛΗ μαζί με τον προπονητή της και τα άλλα μέλη της αποστολής. Η δραστηριότητα αυτή σφραγίστηκε από μία ισχυρή υπόσχεση κι έκφραση ελληνικής και ιαπωνικής φιλίας.
Το πρωί η αποστολή του ΗΡΑΚΛΗ συναντήθηκε με ιάπωνες αθλητές, γονείς και παιδιά, στην εξοχή της πόλης, σε έναν ελεύθερο χώρο άθλησης και ψυχαγωγίας. Τα παιδιά έπαιξαν ποδόσφαιρο, πέταξαν χαρταετό, ιπτάμενους δίσκους, ρακέτες, λάστιχο, έκαναν χειροτεχνίες με χαρτί. Οι γονείς γνωρίστηκαν μεταξύ τους κι αντάλλαξαν απόψεις για διάφορα θέματα που αφορούν στην καθημερινή ζωή. Ηπιαν τσάι, καφέ κι όλοι μαζί γευμάτισαν για μεσημέρι με ιαπωνικές γεύσεις όπως ρύζι με μαύρο σουσάμι, φύκια, παναρισμένο χοιρινό, πουρέ πατάτας, τουρσί, μακαρόνια, λάχανο.
Η αποστολή αναχώρησε για τον πολυχώρο άθλησης του Ντάιτο. Εκεί η ελληνική ομάδα προπονήθηκε μαζί με τους ιάπωνες, όπου παραβρέθηκε και ο δήμαρχος της πόλης του Ντάιτο, Χίντεσι Οκαμότο. Επίσης, μέλη της αποστολής παρακολούθησαν την παραδοσιακή τελετή του Τσαγιού σε χώρο του αθλητικού κέντρου.
Ο δάσκαλος του τζούντο Μιγιαζάκι Κατσούο καλωσόρισε την ελληνική ομάδα κι υπογράμμισε την ευγνωμοσύνη όλων των ιαπώνων δασκάλων του τζούντο για τη φιλοξενία με την οποία τους τίμησε ο Νομάρχης Θεσσαλονίκης, Παναγιώτης Ψωμιάδης, όταν συμμετείχαν στο Διεθνές Τουρνουά «ΙΘΑΚΗ 2009 – Ενάντια στο Ντόπινγκ και τα Ναρκωτικά» στη Θεσσαλονίκη, στέλνοντας χαιρετισμούς. Ο Αυγερινός Μαϊστρέλλης είπε: «Είμαι βαθιά συγκινημένος. Είναι η πέμπτη φορά, που έρχομαι στην Ιαπωνία, μόνο που αυτή τη φορά έφερα μαζί μου, εκτός από την οικογένειά μου, τους αθλητές και τους γονείς τους, οι οποίοι εμπιστεύονται τα παιδιά τους σε εμένα.», παρουσιάζοντας ονομαστικά τους γονείς των αθλητών. «Σήμερα το πρωί τα παιδιά μας και τα παιδιά σας παίξανε μαζί ιαπωνικά κι ελληνικά παιχνίδια. Τα παιδιά μας ήρθαν κοντά. Οι λαοί μας είναι κοντά. Στο πρόσωπο του κυβερνήτη σας θέλουμε να ευχαριστήσουμε τον ιάπωνα πλοίαρχο, ο οποίος το 1922 έσωσε έλληνες από τα χέρια των εχθρών μας, τότε, στο λιμάνι της Σμύρνης.». Ο προπονητής του ΗΡΑΚΛΗ σημείωσε ότι το Διεθνές Τουρνουά 2009 ήταν αφιερωμένο στα 101 χρόνια του ΗΡΑΚΛΗ και στην ελληνο - ιαπωνική φιλία, και πως η ελληνική αποστολή του ΗΡΑΚΛΗ στην Ιαπωνία είναι αφιερωμένη στον άγνωστο ιάπωνα πλοίαρχο, που έσωσε έλληνες το 1922 από την Καταστροφή της Σμύρνης και στον έλληνα δημοσιογράφο και εθνικό ποιητή της Ιαπωνίας, το Λευκάδιο Χέρν. Ο Λευκάδιος Χέρν ήταν ανταποκριτής αμερικάνικης εφημερίδας στην Ιαπωνία στις αρχές του περασμένου αιώνα. Χάρη στα ηθογραφήματα και τα κείμενά του ο δυτικός κόσμος γνώρισε την ιαπωνική κουλτούρα.
Το λόγο πήρε ο δήμαρχος του Ντάιτο, Χίντεσι Οκαμότο σημειώνοντας: «Καλώς ήλθατε στο Ντάιτο. Μέσα από την καρδιά μας θέλουμε να σας κάνουμε να περάσετε καλά. Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι η Ελλάδα ίδρυσε τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι η χώρα σας είναι γνώστης του Πολιτισμού. Και όχι μόνο αυτά, αλλά και ότι είστε ένας τίμιος λαός. Το γεγονός ότι μία χώρα σαν τη δική σας περιλαμβάνει στις αθλητικές της δραστηριότητες το Τζούντο για εμάς είναι πολύ σημαντικό. Το εκτιμούμε πολύ. Το τζούντο για εμάς είναι πολύ σημαντικό. Ελπίζουμε μέσω του Τζούντο να γίνεται καλοί πολίτες. Ελπίζω μέσω του Τζούντο η φιλία μεταξύ του Ντάιτο και των ελλήνων να κρατήσει για πάντα.».
Μετά το δήμαρχο του Ντάιτο το λόγο πήρε ο εκπρόσωπος της Αθλητικής Ενωσης του Ντάιτο, Τάτσι Χούτζι Τογιογιούκι «Εκτιμούμε την παρουσίας σας στο Ντάιτο και τη φιλία σας. Το Ντάιτο είναι γνωστό για την πολιτιστική κουλτούρα του και την παράδοσή του στο τζούντο. Εχουμε, σχετικά, 18 υποστηρικτικά clubs. Ελπίζω, σήμερα, να περάσετε καλά και να κάνετε καλή προπόνηση.».
Ο προπονητής του ΗΡΑΚΛΗ, Αυγερινός Μαϊστρέλλης, έδωσε δώρα στο δήμαρχο του Ντάιτο. Η ιαπωνική φιλοξενία στο Ντάιτο ολοκληρώθηκε με ένα μεγάλο τραπέζι προς τιμήν της ελληνικής αποστολής του ΗΡΑΚΛΗ με φόντο την ελληνική και την ιαπωνική σημαία ενώ ένα μικρό αυτοσχέδιο συγκρότημα ιαπώνων τραγούδησε τον ελληνικό εθνικό ύμνο. Το γεύμα ήταν προσφορά του Κεν Νακακίτα, μέλους της Nakakita Seisakusho Co.LTD. O Κεν Νακακίτα είναι προσωπικός φίλος του έλληνα προξένου στην Οσάκα της Ιαπωνίας, Ισίδωρου Μαρτάκη.

Κυριακή 28 Μαρτίου 2010

Πρωινή περιήγηση σε αξιοθέατα τμήματος της αρχαίας πόλης του Κιότο και βόλτα στο κέντρο της σύγχρονης πόλης πραγματοποιήθηκε τη δεύτερη ημέρα.
Τα δύο πρόσωπα του Κιότο εντυπωσίασαν την αποστολή του ΗΡΑΚΛΗ. Από τη μια η αρχαία πόλη με τις παγόδες και τους ανθισμένους κήπους, κι από την άλλη η σύγχρονη πόλη με τους μεγάλους αυτοκινητόδρομους, τα πανύψηλα τετραγωνισμένα κτίρια δίπλα, τα μικρά παραδοσιακά ιαπωνικά σπίτια και τις ήσυχες γειτονιές.

Δευτέρα 29 Μαρτίου 2010

Πρωινό περίπατο στο λόφο της Νάρα με τον εντυπωσιακό βουδιστικό ναό, τα χιλιάδες ελεύθερα ήμερα ελάφια, τους όμορφους κήπους και το μεγάλο δάσος πραγματοποίησε η αποστολή ενώ το απόγευμα οι αθλητές του ΗΡΑΚΛΗ έκαναν προπόνηση στο Nτότζο του Ακιχίρο Ματσούρα στη Τσουροχάση.
Ο περίπατος στη Νάρα ήταν μία από τις πιο όμορφες εμπειρίες για τους μικρούς αθλητές του ΗΡΑΚΛΗ, καθώς είχαν την ευκαιρία να χαρούν τη φύση και να παίξουν με ήμερα ελάφια του ναού. Τα ελάφια αυτά θεωρούν οι βουδιστές οτι είναι ιερά κι ανήκουν στο θεό τους τον Βούδα.

Τρίτη 30 Μαρτίου 2010

Το απόγευμα έγινε προπόνηση στο Ινστιτούτο Μελέτης του Τζούντο Κόντοκαν. Την αποστολή υποδέχτηκε ο γενικός γραμματέας του Κοντοκαν Τακέο Καβασάκι. Ο προπονητής του ΗΡΑΚΛΗ πρόσφερε δώρα και έλαβε από τους δασκάλους του Κόντοκαν μία αναμνηστική φωτογραφία για τα 130 χρόνια από την ίδρυση του Τζούντο. Η αποστολή του ΗΡΑΚΛΗ είχε την τύχη να βρίσκεται εκεί ενώ γιορτάζονται τα 130 χρόνια του αθλήματος και να συναντήσει το σημαντικότερο δάσκαλο του Τζούντο, επικεφαλής των δασκάλων του Κόντοκαν, τον δάσκαλο Νισιόκα, ο οποίος έχει 9 νταν.


Τετάρτη 31 Μαρτίου 2010

Τη συνδρομή του κύριου Ισίδωρος Μαρτάκη, έλληνα πρόξενου στην Οσάκα της Ιαπωνίας, για την ανταλλαγή αθλητών στα πλαίσια των σχέσεων φιλίας, που αναπτύσσονται μέσω του αθλήματος τζούντο, ζήτησε ο προπονητής του ΗΡΑΚΛΗ, Αυγερινός Μαϊστρέλλης.
Στη συνάντηση συμμετείχε, επίσης, η Δέσποινα Μαυρομάτη, ιδιοκτήτρια του εστιατορίου ΖΥΘΟΣ στη Θεσσαλονίκη, η ειδική παιδαγωγός και διδάκτορας των Επιστημών της Αγωγής, εξωτερική συνεργάτης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου της Ελλάδας, Αντα Νάνου, κι ο Αυγουστίνος Λουφάκης, ιδιοκτήτης της Λουφάκης Χημικά ΑΒΕΕ στη ΒΙΠΕ νομού Θεσσαλονίκης. Η κυρία Μαυρομάτη ως εκπρόσωπος ελλήνων παραγωγών συζήτησε με τον πρόξενο για την καλή ποιότητα συγκεκριμένων ελληνικών προϊόντων της βόρειας Ελλάδας, τα οποία θα ενδιέφεραν την ιαπωνική αγορά. Η διδάκτορας Αντα Νάνου εξέφρασε το ενδιαφέρον της για την εκπαιδευτική και κοινωνική πολιτική του ιαπωνικού συστήματος στον τομέα των Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες.
Ο πρόξενος Ισίδωρος Μαρτάκης, δεσμεύτηκε στον προπονητή του ΗΡΑΚΛΗ ότι θα συμβάλλει στην επίτευξη των στόχων της ομάδας. Ο Αυγερινός Μαϊστρέλλης ευχαρίστησε τον κύριο Μαρτάκη και τον προσκάλεσε στη Θεσσαλονίκη.
Το απόγευμα, οι αθλητές του ΗΡΑΚΛΗ έκαναν την απογευματινή τους προπόνηση στο «Ντότζο Κάμη» της πόλης Κάμη. Τον ΗΡΑΚΛΗ συνόδευσε η Σάεκο Ματσούρα, η οποία διδάσκει τζούντο στη Σαμόα ως απεσταλμένη της ιαπωνικής κυβέρνησης. Το «Ντότζο Κάμη» υποδέχτηκε την ελληνική ομάδα με την επιγραφή «Καλώς ήλθατε» στα ελληνικά.
Πέμπτη 1 Απριλίου 2010

Η απογευματινή προπόνηση τζούντο του ΗΡΑΚΛΗ πραγματοποιήθηκε στο Ντότζο του Σούντοκαν, δίπλα στο Κάστρο της ΟΣΑΚΑ, παράλληλα με την προπόνηση του αθλήματος Κέντο, που διεξαγόταν στον ίδιο χώρο. Σημειώνεται ότι τα δύο αθλήματα, Τζού-ντο ( = ο ευγενικός δρόμος) και Κέ-ντο ( = ο δρόμος του σπαθιού) είναι ενταγμένα στο αθλητικό πρόγραμμα της ιαπωνικής εκπαίδευσης. Οι μαθητές επιλέγουν ένα από τα δύο αθλήματα στα πλαίσια της υποχρεωτικής τους εκπαίδευσης στα σχολεία.
Στο τέλος της προπόνησης η ομάδα του ΗΡΑΚΛΗ ο προπονητής, Αυγερινός Μαϊστρέλλης πρόσφερε δώρα στους δασκάλους του τζούντο. Η ομάδα είχε, επίσης, την τύχη να παρακολουθήσει τις θεαματικές ασκήσεις εκσπάθισης των Σαμουράι.

Παρασκευή 2 Απριλίου και Σάββατο 3 Απριλίου

Η προπόνηση του ΗΡΑΚΛΗ έγινε την Παρασκευή στο Ντότζο του Πολυδύναμου Αθλητικού Κέντρου της πόλης του Γιάο. Το «Ντότζο Γιάο» υποδέχτηκε την ελληνική ομάδα με την επιγραφή «Καλώς ήλθατε» στα ελληνικά. Το Σάββατο η προπόνηση του ΗΡΑΚΛΗ έγινε για δεύτερη φορά στο Ντότζο της πόλης του Ντάιτο. Την εκπαίδευση των ελλήνων αθλητών, Γιώργου Σημαδόπουλου και Στέφανου Καλοτεράκη, έκανε ο δάσκαλος Ακιγιάμα, πατέρας του γνωστού αθλητή της Ιαπωνίας, μέλους της εθνικής ομάδας της Ιαπωνίας, Κένζι Ακιγιάμα.

Κυριακή 4 Απριλίου

Τη 16η θέση μεταξύ 46 συμμετεχόντων ομάδων πήρε η ομάδα τζούντο του ΗΡΑΚΛΗ στο Φιλικό Τουρνουά, που διοργάνωσε το Κίβι Κλάμπ (Kiwi Club – οργάνωση προώθησης του αθλήματος τζούντο), στο Ντότζο του Σούντοκαν, με αφορμή την παρουσία του ΗΡΑΚΛΗ στην Οσάκα.
Ο Αυγερινός Μαϊστρέλλης σχολιάζοντας τις επιδόσεις των αθλητών του ΗΡΑΚΛΗ είπε: «Η παιδική ομάδα τζούντο του ΗΡΑΚΛΗ κατέκτησε τη 16η θέση ανάμεσα σε 46 ομάδες που συμμετείχαν στο Τουρνουά. Όλα τα παιδιά σημείωσαν από μία τουλάχιστον νίκη. Ο Παύλος και ο Ιάσονας Λουκάκης κατέκτησαν 4 νίκες. Ο Μιχάλης Λουφάκης 3 νίκες, η Αμαλία Λουφάκη 2 νίκες, και από μία νίκη κατάκτησαν ο Νίκος Δήμου, ο Ιωσήφ Τερζόπουλος, η Ευφημία Τερζοπούλου, η Αρτεμης Μαϊστρέλλη. Ο Χάρης Ηλιάδης κατέκτησε την πρώτη του νίκη σε ιαπωνικό τατάμι ενώ στο Πανελλήνιο Διασυλλογικό Πρωτάθλημα Βόρειας Ελλάδας Παίδων Κορασίδων Β’ είχε δύο ήττες. Και ο μικρότερος αθλητής του ΗΡΑΚΛΗ, Αλέξανδρος Μαϊστρέλλης, 4 ετών, έκανε την πρώτη του αγωνιστική εμφάνιση στο ιαπωνικό τατάμι.».
Τη σημαντική αυτή θέση κατέκτησε ο ΗΡΑΚΛΗΣ μετά από καθημερινές πολύωρες προπονήσεις, οι οποίες συνέβαλαν αποφασιστικά στη βελτίωση των επιδόσεων της ομάδας.
Πριν την έναρξη του τουρνουά ο πρόεδρος του Κίβι Κλάμπ, Χασιμότο Χίτοσι, είπε: «Το 2009 το Κίβι Κλάμπ συμμετείχε στο Διεθνές Τουρνουά – ΙΘΑΚΗ 2009 Ενάντια στο Ντόπινγκ και τα Ναρκωτικά. Ευχαριστούμε τους ανθρώπους της ελληνικής ομάδας, που ήρθαν για το σημερινό Τουρνουά. Στόχος μας είναι η ελληνική και η ιαπωνική ομάδα να αποκτήσουν από πολύ μικρή ηλικία την ικανότητα να παίζουν τζούντο, ώστε μεγαλώνοντας να φτάσουν στους Ολυμπιακούς Αγώνες και σε άλλες μεγάλες διοργανώσεις. Σας ευχαριστούμε από τα βάθη της καρδιάς μας.». Το λόγο πήρε το μέλος του Κίβι, Γιάσου Χίντε Νακαγιάμα, πρώην υφυπουργός διεθνών σχέσεων: «Θέλουμε, μέσα από το Κίβι Κλάμπ, η ελληνική και η ιαπωνική ομάδα να φτάσουν στους Ολυμπιακούς Αγώνες.». Ο προπονητής του ΗΡΑΚΛΗ, Αυγερινός Μαϊστρέλλης, τέλος, σημείωσε: «Αδέρφια μας, σας ευχαριστούμε για τη φιλοξενία. Ο ΗΡΑΚΛΗΣ ιδρύθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1908, όταν ήταν, ακόμα, υποδουλωμένη στην οθωμανική κυριαρχία. Σας ευχαριστούμε, για τον καπετάνιο σας που το 1922 έσωσε έλληνες από την Καταστροφή της Σμύρνης. Οι λαοί μας μπορεί να είναι διαφορετικοί αλλά είναι και τόσο κοντινοί. Είμαστε εδώ για να διδαχτούμε το πνεύμα και το ήθος του τζούντο. Αυτό, που μας ενώνει είναι το όνειρο του ιδρυτή του τζούντο Τζιγκόρο Κάνο. Αυτό, που σήμερα ενώνει τους λαούς, είναι οι μικρές και μεγάλες Ολυμπιάδες. Σήμερα, εδώ, κάτω από το Κάστρο της Οσάκα εμείς, που έχουμε σύμβολο της πόλης μας το Λευκό Πύργο, θα δώσουμε μαζί σας αυτούς τους αγώνες.». Ο κύριος Μαϊστρέλλης πρόσφερε δώρα στα μέλη του Κίβι Κλάμπ
Μετά την ολοκλήρωση του Τουρνουά η αποστολή επισκέφθηκε το Κάστρο της Οσάκα.

Γεύμα του ΗΡΑΚΛΗ με το Κίβι Κλάμπ

Ένα πλουσιοπάροχο γεύμα με κινέζικη κουζίνα πρόσφερε το Κίβι Κλάμπ στην αποστολή του ΗΡΑΚΛΗ, το απόγευμα της Κυριακής, μετά το Τουρνουά. Σε μεγάλο κινέζικο εστιατόριο, έχοντας θέα ένα από τα όμορφα κανάλια της Οσάκα με τις ανθισμένες κερασιές στις όχθες του, οι αθλητές του ΗΡΑΚΛΗ βραβεύτηκαν από το Κίβι Κλάμπ με μετάλλια και ο προπονητής τους, Αυγερινός Μαϊστρέλλης, βραβεύτηκε με τιμητικό δίπλωμα από τον πρόεδρο του Κίβι Κλάμπ Χασιμότο Χίτοσι. «Σήμερα δε μιλήσαμε ούτε ιαπωνικά ούτε ελληνικά, αλλά μίλησαν οι καρδιές μας μέσα από το τζούντο.» δήλωσε ο Αυγερινός Μαϊστρέλλης. Ο προπονητής του ΗΡΑΚΛΗ έγινε επίτιμο μέλος του Κίβι Κλάμπ τον Ιούνιο του 2009. Με σύντομους χαιρετισμούς, ανάμεσα σε εκλεκτούς καλεσμένους, τίμησαν την ελληνική αποστολή ο πρόεδρος του Κίβι Κλάμπ, Χασιμότο Χίτοσι, το μέλος Γιάσου Χίντε Νακαγιάμα, πρώην υφυπουργός διεθνών σχέσεων, ο Τακασι Οτσούκα και ο δάσκαλος του Ντότζο του Ντάιτο, Μιγιαζάκι Κατσούο.

Δευτέρα 5 Απριλίου

Απογευματινή προπόνηση στο Ντότζο του Ακιχίρο Ματσούρα, στην Τσουρουχάση έκανε ο ΗΡΑΚΛΗΣ. Οι αθλητές της παιδικής ομάδας μετά την προπόνηση κατέκτησαν τη «μωβ» ζώνη (δηλαδή την καφέ παιδική) με γραμμένα τα ονόματά τους στα ιαπωνικά ενώ ο Σημαδόπουλος Γιώργος και ο Στέφανος Καλοτεράκης κατέκτησαν την καφέ ζώνη κι ο Δημήτρης Παραπαβέσης κατέκτησε την πράσινη ζώνη
Τετάρτη 7 Απριλίου 2010

Η ελληνική αποστολή του ΗΡΑΚΛΗ επέστρεψε στην Ελλάδα με χαμόγελα και νίκες.

Βασικός πυρήνας της αποστολής των 42 μελών:

Αυγερινός Μαϊστρέλλης, προπονητής του ΗΡΑΚΛΗ

Αθλητές: Νίκος Δήμου 11 ετών, Χάρης Ηλιάδης 13 ετών, Στέφανος Καλοτεράκης 26 ετών, Αμαλία Λουφάκη 10 ετών, Ιάσωνας Λουφάκης 13 ετών, Μιχάλης Λουφάκης 14 ετών, Παύλος Λουφάκης 11 ετών, Αρτεμη Μαϊστρέλλη 8 ετών, Αλέξανδρος Μαϊστρέλλης 4 ετών, Δημήτρης Πραπαβέσης 17 ετών, Γιώργος Σημαδόπουλος 21 ετών, Ευφημία Τερζοπούλου 10 ετών
Γονείς αθλητών: Κώστας Δήμου και Τάνια Βουζαρανίδου – Δήμου, Αναστασία (Τάτη) Παπαλάμπρου – Ηλιάδη, Λουφάκης Αυγουστίνος και Λουφάκη Δωροθέα, Τερζόπουλος Βασίλης και Δέσποινα Μαυρομάτη, Αυγερινός Μαϊστρέλλης και Αντα Νάνου.



κυριακή, 11 απριλίου 2010


ΜΕ ΧΑΜΟΓΕΛΑ ΚΑΙ ΝΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΡΕΨΑΜΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΣΑΚΑ

ΜΕ ΧΑΜΟΓΕΛΑ ΚΑΙ ΝΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΡΕΨΑΜΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΣΑΚΑ
Η ΠΑΙΔΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΜΑΣ ΚΑΤΕΛΑΒΕ ΤΗΝ 16η ΘΕΣΗ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΕ 46 ΟΜΑΔΕΣ ΤΗΣ ΟΣΑΚΑ
ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΤΕΧΤΗΣΑΝ ΑΠΟ ΜΙΑ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΝΙΚΗ ΕΝΩ Ο ΠΑΥΛΟΣ ΛΟΥΦΑΚΗΣ ΚΑΙ Ο ΙΑΣΩΝ ΛΟΥΦΑΚΗΣ ΚΑΤΕΓΡΑΨΑΝ ΜΟΝΟ ΝΙΚΕΣ.
Ο ΜΙΧΑΛΗΣ ΛΟΥΦΑΚΗΣ ΚΑΤΕΓΡΑΨΕ ΤΡΕΙΣ ΝΙΚΕΣ Η ΑΜΑΛΙΑ ΛΟΥΦΑΚΗ ΔΥΟ ΝΙΚΕΣ
Ο ΙΩΣΗΦ ΤΕΡΖΟΠΟΥΛΟΣ, Ο ΝΙΚΟΣ ΔΗΜΟΥ, Η ΕΥΦΗΜΙΑ ΤΕΡΖΟΠΟΥΛΟΥ ΚΑΙ Η ΑΡΤΕΜΙΣ ΜΑΪΣΤΡΕΛΛΗ ΚΑΤΕΓΡΑΨΑΝ ΑΠΟ ΜΙΑ ΝΙΚΗ
Ο ΧΑΡΗΣ ΙΛΙΑΔΗΣ ΚΑΤΕΓΡΑΨΕ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΤΟΥ ΝΙΚΗ ΣΕ ΙΑΠΩΝΙΚΟ ΤΑΤΑΜΙ ΕΝΩ ΣΤΟ ΔΙΑΣΥΛΛΟΓΙΚΟ ΠΡΩΤΑΘΛΗΜΑ Π-Κ Β ΕΙΧΕ ΔΥΟ ΗΤΤΕΣ
Ο ΜΙΚΡΟΤΕΡΟΣ ΑΘΛΗΤΗΣ ΜΑΣ Ο ΑΛΕΞΑΔΡΟΣ ΜΑΪΣΤΡΕΛΛΗΣ ΕΚΑΝΕ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΤΟΥ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΤΟΥ ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΣΕ ΙΑΠΩΝΙΚΟ ΤΑΤΑΜΙ
Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΗΜΑΔΟΠΟΥΛΟΣ, Ο ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΚΑΛΟΤΕΡΑΚΗΣ ΚΑΙ Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΡΑΠΑΒΕΣΗΣ ΕΓΡΑΨΑΝ ΜΕ ΤΗΝ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΟΥΣ Ο ΠΡΩΤΟΣ ΣΕ ΑΓΩΝΕΣ ΦΙΛΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ ΔΥΟ ΣΤΙΣ ΠΡΟΠΟΝΗΣΕΙΣ ΤΙΣ ΔΙΚΕΣ ΤΟΥΣ ΣΕΛΙΔΕΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΤΗΝ ΟΣΑΚΑ
Ο ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΑΡΧΗΓΟΣ ΤΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΑΥΓΕΡΙΝΟΣ ΜΑΪΣΤΡΕΛΛΗΣ ΤΙΜΗΘΗΚΕ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΙΑΠΩΝΕΣ ΔΑΣΚΑΛΟΥΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΟΥ ΣΤΟ ΤΖΟΥΝΤΟ ΤΗΝ ΤΕΧΝΙΚΗ ΤΟΥ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ ΑΛΛΑ ΚΥΡΙΟΣ ΓΙΑΤΙ ΣΥΝΕΒΑΛΕ ΩΣΤΕ ΤΟ ΤΖΟΥΝΤΟ ΝΑ ΤΕΘΕΙ ΣΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΗΣ ΑΠΕΞΑΡΤΗΣΗΣ ΣΤΟ ΚΕΘΕΑ-ΙΘΑΚΗ.

Υπεύθυνη επικοινωνίας: Μαρία Περγαντή (6976869927,mariaperg.11@gmail.com).

Πηγή:iraklis-judo

Related Posts with Thumbnails