Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Εκπαιδευση. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Εκπαιδευση. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Τρίτη 21 Σεπτεμβρίου 2010

Βυζαντινές... διεθνείς λέξεις

Ως γνωστόν, η πλουσιότατη ελληνική μας γλώσσα χρησίμευσε και χρησιμεύει ακόμη ως αστείρευτο θησαυροφυλάκιο λέξεων για όλες τις δυτικές – και όχι μόνο- γλώσσες...
Μεγάλος αριθμός επιστημονικών, φιλολογικών, τεχνολογικών και πολιτειακών όρων αποδίδεται σε πολλές γλώσσες με ελληνικές λέξεις. Ακόμη και λέξεις χρησιμοποιούμενες συχνά στην καθομιλουμένη των Δυτικών μας φίλων απηχούν την ελληνόγλωσση καταγωγή (καταστροφή – catastrophe, τηλέφωνο – telephone) ή ακόμη και ονόματα ζώων (ελέφαντας – elephant).

Κατά το Μεσαίωνα υπήρχαν πολλές πολιτιστικές αλληλεπιδράσεις μεταξύ Βυζαντίου και Δύσης. Ιδιαίτερα κατά τον πρώιμο Μεσαίωνα (μέχρι και τον 12ο αιώνα) η πολιτιστική ακτινοβολία του βυζαντινού ελληνισμού στη Δυτική Ευρώπη ήταν ισχυρότατη. Μέσα στα πλαίσια αυτής της επιρροής, οι χριστιανικοί λαοί της Δύσης (αλλά και οι Σλάβοι) δανείστηκαν αυτούσιες ελληνικές λέξεις ή μετέφρασαν απ’ τα ελληνικά στα λατινικά άλλες λέξεις για να δηλώσουν ότι και οι Βυζαντινοί. Παρακάτω θ’ αναφερθούν λίγα μόνο παραδείγματα τέτοιων δανείων.
Τα πρώτα έχουν σχέση με πολιτικούς και κοινωνικούς θεσμούς ευρέως διαδεδομένους και απόλυτα αναγκαίους τόσο τότε όσο και στη σύγχρονη εποχή.
Η Βυζαντινή Αυτοκρατορία είχε οικουμενική πολιτική ιδεολογία. Ως συνέχεια του ρωμαϊκού imperium – που στα πλαίσια του χριστιανισμού μεταμορφώθηκε σε imperium christianum – είχε αξιώσεις για παγκόσμια πολιτική και πολιτιστική κυριαρχία. Ο βυζαντινός αυτοκράτωρ παρουσιαζόταν ως ο ανώτερος ηγεμόνας όλων των κοσμικών βασιλέων, χριστιανών και μη, και ως ο προστάτης όλης της χριστιανοσύνης. Τα παραπάνω, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι την ευημερία του κράτους εποφθαλμιούσαν πολλοί εχθροί, έκαναν επιτακτική την ανάγκη δημιουργίας μιας διεθνούς έννομης τάξης κατευθυνόμενης φυσικά από την ηγεσία του Βυζαντίου. Έτσι, από πολύ νωρίς, αναπτύχθηκε η περίφημη και πολύπλοκη βυζαντινή διπλωματία. Η λέξη «διπλωματία» ως τεχνικός όρος έχει βυζαντινή προέλευση, το ίδιο και οι λέξεις «δίπλωμα, διπλωμάτης». «Διπλώματα» ονόμαζαν οι Βυζαντινοί τα ειδικά διαπιστευτήρια έγγραφα των διπλωματικών αντιπροσώπων. Ο όρος «διπλωμάτης» χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά με τη σημερινή έννοια από τις βορειοϊταλικές πόλεις κατά την Αναγέννηση, οπότε έχουμε και τις πρώτες μόνιμες σε ξένες χώρες διπλωματικές αποστολές. Ο πρώτος μόνιμος πρέσβης ήταν από τη Βενετία και ήταν μόνιμα εγκατεστημένος στην Κωνσταντινούπολη. Μάλιστα, οι αρχαιότερες μέχρι σήμερα γνωστές διμερείς διεθνείς συνθήκες εμπορικού – οικονομικού περιεχομένου υπογράφτηκαν ήδη από τον 10ο αιώνα μεταξύ Βυζαντίου και Βενετίας.
Εξάλλου, η Ορθόδοξη Εκκλησία διακρινόταν – και διακρίνεται - για την φιλανθρωπική της δράση. Με χορηγίες επισκόπων, αυτοκρατόρων και διαφόρων πιστών ιδιωτών, ιδρύονταν και λειτουργούσαν ήδη από τον 4ο αιώνα διάφορα ευαγή ιδρύματα. Κατά τη χιλιόχρονη πορεία του Βυζαντίου και υπό τη συνεχή μέριμνα της Εκκλησίας, αναπτύχθηκε ο θεσμός του νοσοκομείου, όπως τον ξέρουμε σήμερα. Τα οργανωμένα νοσοκομειακά ιδρύματα ονομάζονταν «ξενώνες» ή «ξενοδοχεία» γιατί ξεκίνησαν ως χώροι υποδοχής ταλαιπωρημένων προσκυνητών. Η λατινική λέξη για το φιλόξενος είναι «hospitalis». Από αυτήν και κατ’ επιρροήν της βυζαντινής ονομασίας των νοσοκομείων, προήλθε η λέξη «hospital» (ospedale στα μοντέρνα ιταλικά).
Παραμένοντας στο χώρο της εκκλησιαστικής ορολογίας, οι Βυζαντινοί για τον χώρο ταφής των νεκρών χρησιμοποιούσαν ανέκαθεν τον όρο «κοιμητήριον», επειδή σύμφωνα με τη χριστιανική διδασκαλία οι αποβιώσαντες χριστιανοί αδελφοί, είναι προσωρινά μόνο νεκροί, γιατί θα αναστηθούν κατά την ημέρα της Κρίσεως, ήτοι τη Δευτέρα Παρουσία του Χριστού. Από τον όρο αυτό προήλθε και ο ευρέως διαδεδομένος σήμερα όρος σε όλες τις δυτικές χώρες «cemetery» δηλωτικός των νεκροταφείων. Αξίζει να σημειωθεί ότι ενώ στην σύγχρονη Ελλάδα, ο όρος «νεκροταφείο» είναι πολύ πιο διαδεδομένος στην καθομιλουμένη από τον όρο «κοιμητήριο», στις αγγλόφωνες χώρες έχει κυριαρχήσει ο όρος «cemetery», που εκτόπισε σχεδόν τελείως τη λέξη «graveyard»!
Άλλωστε, το Βυζάντιο, άξιος συνεχιστής του ελληνορωμαϊκού πολιτισμού φημιζόταν για την μεγάλη πνευματική παράδοση και την οργανωμένη, δημόσια ή ιδιωτική ανώτατη εκπαίδευση. Το ήδη από τον 5ο αιώνα ιδρυμένο «Πανδιδακτήριον», αναδιοργανώθηκε τον 8ο αιώνα από τον αυτοκράτορα Λέοντα Γ΄ Ίσαυρο (717-741 μ.Χ.) και ονομάστηκε «οικουμενικόν διδασκαλείον». Στα λατινικά ο όρος οικουμενικός αποδίδεται ως «universalis». Όταν ιδρύθηκαν τα πρώτα πανεπιστήμια στην Ιταλία (τέλη 11ου – αρχές 12ου αι.) ονομάστηκαν και αυτά οικουμενικά με την έννοια ότι προσέφεραν παντοειδείς επιστημονικές, φιλοσοφικές και θεολογικές γνώσεις. Έτσι, δημιουργήθηκε ο όρος «university».
Οι υπόλοιπες λέξεις – δάνεια έχουν σχέση με τον υλικό πολιτισμό και ειδικότερα τη γαστριμαργία. Ο αυτοκράτορας Ιουστινιανός Ά (527-565 μ.Χ.) με τους πολέμους του εναντίον των γερμανικών βασιλείων της Δύσης, ανέκτησε πολλά εδάφη της παλαιάς ρωμαϊκής αυτοκρατορίας. Στην Ιταλία ειδικά, ιδρύθηκε το Εξαρχάτο της Ραβέννας. Στην τελευταία, εγκαταστάθηκε σημαντικός αριθμός Ελλήνων από τις ανατολικές επαρχίες, έμποροι, καλλιτέχνες, ψηφοθέτες, γλύπτες κ.λ.π. Η ελληνική παρουσία τόνωσε την πολιτιστική και καλλιτεχνική παραγωγή και ύψωσε, ως ένα βαθμό το βιοτικό επίπεδο των κατοίκων της πρώιμης μεσαιωνικής Ιταλίας. Αν και το Εξαρχάτο διαλύθηκε από τους Λομβαρδούς στα μέσα του 8ου αι., η βυζαντινή πολιτισμική επιρροή ήταν εμφανής μέχρι και το τέλος του Μεσαίωνα. Σημαντικές, άλλωστε, εκτάσεις στη Ν. Ιταλία και η Σικελία παρέμειναν στη βυζαντινή κυριαρχία μέχρι το τέλος του 11ου αιώνα.
Η βυζαντινή πολιτισμική επιρροή εκδηλώθηκε σε διάφορους τομείς, έτσι ήταν αισθητή και στην καθημερινή ζωή και κουζίνα των μεσαιωνικών Ιταλών. Έτσι, οι Βυζαντινοί παρασκεύαζαν ένα γλυκό από σιρόπι μελιού που το έλεγαν «κηρόμελον». Οι Ιταλοί το ονόμαζαν «caramella». Είναι ο πρόδρομος της σημερινής καραμέλας (caramel στα αγγλικά). Επίσης, ήδη από την αρχαιότητα, οι Έλληνες παρασκεύαζαν ένα είδος μακρόστενων ζυμαρικών που έτρωγαν στα νεκρικά δείπνα, τα λεγόμενα «νεκρόδειπνα» προς τιμήν του νεκρού συγγενή τους. Οι Βυζαντινοί – που συνέχισαν αυτήν την παράδοση – ονόμαζαν αυτό το φαγητό «μακαρώνια» (μακάριος + αιώνια) και τρώγοντας έλεγαν αιώνια μακάριος ο… τάδε. Έτσι, δημιουργήθηκε η λέξη και το αντίστοιχο ζυμαρικό «μακαρόνια» (macaroni)! Βέβαια οι Ιταλοι κατόπιν δημιούργησαν πολλά και διαφορετικά είδη spaghetti. Τέλος, οι Βυζαντινοί ονόμαζαν τις διάφορες πίτες «πλακούντες» - όπως οι αρχαίοι ή και «πίττες», εξ’ ου και η λέξη «pie». Ακόμη στην βυζαντινή Καλαβρία, Έλληνες και Ιταλοί παρασκεύαζαν μία πίτα αλμυρή και «ανοικτή». Βασικά υλικά ήταν το τυρί, το κρεμμύδι, οι ελιές και πιο σπάνια διάφορα αλλαντικά. Το φαγητό αυτό ήταν ο πρόδρομος της δημοφιλέστατης σημερινής πίτσας (!) (pizza, κατά παραφθορά της λέξεως πίττα)!


Διαβάστε περισσότερα: 24ωρο: Βυζαντινές... διεθνείς λέξεις http://24wro.blogspot.com/2010/09/blog-post_1340.html#ixzz10C6oQOaQ

Κυριακή 8 Αυγούστου 2010

«Μαχαίρι» στις απουσίες βάζει το υπουργείο Παιδείας

Σε δραστική μείωση του ορίου των απουσιών για τους μαθητές θα προχωρήσει το υπουργείο Παιδείας, όπως προανήγγειλε η υπουργός Άννα Διαμαντοπούλου. Παράλληλα, το υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει να προχωρήσει σε ριζικές αλλαγές για την τριτοβάθμια εκπαίδευση μετά και την ανακοίνωση των βάσεων, που αναμένεται μετά τις 25 Αυγούστου.

Σε δηλώσεις της μετά τη συνάντηση που είχε με την υπουργό Υγείας Μ. Ξενογιαννακοπούλου, η Άννα Διαμαντοπούλου έκανε λόγο για "βεβαιώσεις" από γιατρούς που συχνά χρησιμοποιούνται από τους ίδιους τους γονείς, προκειμένου να "δικαιολογηθούν" οι απουσίες των παιδιών τους στα σχολεία.
Μάλιστα, χαρακτήρισε "ντροπή" το "καθεστώς" των ψεύτικων βεβαιώσεων, που προσκομίζει το παιδί στο σχολείο του, εν γνώσει των γονέων, για να δικαιολογήσει την απουσία του και να μην έχει επιπτώσεις. "Δηλαδή, ένα παιδί 18 χρόνων, αλλά και μικρότερης ηλικίας, μαθαίνει ότι μπορεί να έχει πλαστές βεβαιώσεις και μάλιστα από το δημόσιο Σύστημα Υγείας. Το «φαινόμενο», δυστυχώς, διατρέχει όλες τις βαθμίδες και τους πρωταγωνιστές της Εκπαίδευσης, από μαθητές, φοιτητές, σπουδαστές έως και εκπαιδευτικούς, οι οποίοι εξασφαλίζουν, ή δέχονται, αυτές τις βεβαιώσεις.", ανέφερε η Άννα Διαμαντοπούλου.
Ακόμη αναφέρθηκε και στο φαινόμενο της μετεγγραφής σπουδαστών, για λόγους υγείας, που ενδεχομένως δεν είναι πραγματικοί. Αυτό το «καθεστώς» προτίθεται να αλλάξει από φέτος η υπουργός Παιδείας, μειώνοντας το όριο των απουσιών και απαιτώντας σοβαρή τεκμηρίωση γι αυτές, σημείωσε η υπουργός.
Ριζικές αλλαγές στην Τριτοβάθμια
Αποφασισμένο να προχωρήσει σε συγχωνεύσεις και μετονομασίες τμημάτων φέρεται το υπουργείο Παιδείας. Οι σχετικές ρυθμίσεις θα είναι έτοιμες το φθινόπωρο και η υπουργός Παιδείας θα τις δώσει προς διαβούλευση, προκειμένου στη συνέχεια να θεσμοθετηθούν. Ο «Καλλικράτης» στη χωροταξία των τμημάτων και σχολών της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης αναμένεται να προχωρήσει μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων των πανελλαδικών εξετάσεων, που τοποθετείται χρονικά μετά τις 25 Αυγούστου.
"Τα προβλήματα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση έχουν φτάσει τα πανεπιστήμια στα όριά τους και γι' αυτό επείγουν σοβαρές και βαθιές αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση", τόνισε η υπουργός Παιδείας, Άννα Διαμαντοπούλου, αμέσως μετά τη συνάντηση που είχε σήμερα με την υπουργό Περιβάλλοντος, Τίνα Μπιρμπίλη, αναφερόμενη στα προβλήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, όπως τα διαπίστωσε η ανεξάρτητη Αρχή Ποιότητας (ΑΔΙΠ).
Η έκθεση αξιολόγησης της Ανεξάρτητης Αρχής Ποιότητας (ΑΔΙΠ) για το 2009 διαπιστώνει τεράστια προβλήματα στην ποιότητα των ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας. Η Αρχή κάνει λόγο για χαμηλό επίπεδο σπουδαστών, αλλά και για πολύ μικρό αριθμό σπουδαστών που παρακολουθεί τις παραδόσεις των μαθημάτων.
Σύμφωνα με την έκθεση, "αβασάνιστες αποφάσεις κυρίως των τελευταίων τριάντα ετών" προκάλεσαν ασφυκτική κατάσταση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, καθώς προέκυψαν τμήματα για να ικανοποιήσουν, είτε τοπικά αιτήματα, είτε ακόμη και απαιτήσεις εξασφάλισης πανεπιστημιακών εδρών σε συγκεκριμένους καθηγητές. Με βάση αυτή την κατάσταση, άλλωστε, εγκρίνονται και οι επιχορηγήσεις στα τμήματα.
Όπως διαμηνύουν πρόεδροι ΤΕΙ των μεγάλων πόλεων, που δέχονται και τις περισσότερες αιτήσεις μετεγγραφών φοιτητών, δίδονται χρηματοδοτήσεις σε τμήματα που στην πράξη έχουν ελάχιστους σπουδαστές, ενώ εκεί που υπάρχει πρόβλημα, είτε δεν δίδονται καθόλου, είτε -στην καλύτερη περίπτωση- δίδονται τα ίδια ποσά.
Άλλωστε, οι πρόεδροι των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά έχουν δηλώσει ότι δεν προτίθενται να μετεγγράψουν νέους σπουδαστές για την προσεχή ακαδημαϊκή χρονιά, αν προηγουμένως δεν λάβουν την απαραίτητη χρηματοδότηση.
Όπως προκύπτει από την έκθεση τα γνωστικά αντικείμενα ορισμένων τμημάτων, έχει διαπιστωθεί, ότι δεν προσελκύουν σπουδαστές, ενώ δεν είναι λίγοι εκείνοι, που απλώς κάνουν την εγγραφή και δεν εμφανίζονται στο τμήμα, στο οποίο υποτίθεται ότι σπουδάζουν.
Ξεκινά η ενεργειακή αναβάθμιση των σχολικών κτιρίων
Για τους στόχους, τους όρους και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης προγραμμάτων για την εξοικονόμηση και παραγωγή ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας σε σημαντικό αριθμό σχολείων στη χώρα συζήτησαν οι υπουργοί Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Τίνα Μπιρμπίλη και Παιδείας, Δία Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Άννα Διαμαντοπούλου, σε συνάντηση που είχαν.
Οι δύο υπουργοί τόνισαν την ανάγκη αφενός να υποστηριχθούν δράσεις για την αναβάθμιση της εξοικονόμησης ενέργειας στα σχολικά κτήρια και αφετέρου να εφαρμοστούν πιλοτικά προγράμματα παραγωγής ενέργειας με τη χρήση –κυρίως- φωτοβολταϊκών συστημάτων, πρωτοβουλία που θα δώσει ενεργειακή αυτάρκεια και έσοδα στις σχολικές μονάδες. Παράλληλα, αποφασίστηκε η κατασκευή βιοκλιματικών σχολείων σε όλη τη χώρα, στο πλαίσιο ενός πρότυπου προγράμματος.
Κατά τη συνάντηση δόθηκε έμφαση στο θέμα της σχολικής στέγης στην Αθήνα, ως κεντρικό στοιχείο των αναπλάσεων που θα γίνουν στην πόλη και ειδικά στις υποβαθμισμένες περιοχές του κέντρου, για την αναζωογόνηση της γειτονιάς. Θα γίνει λεπτομερής καταγραφή 100 χώρων, ενώ για 20 θα κινηθούν άμεσα οι διαδικασίες απεμπλοκής τους.

Πηγή

Related Posts with Thumbnails