Κυριακή 21 Μαρτίου 2010

Το λυκόφως του αθεϊσμού. Η άνοδος και η πτώση της απιστίας στο σύγχρονο κόσμο, απάντηση του πρώην αθεϊστή McGrath Alister στο βιβλίο του Richard Dawkins


Η σχετική συζήτηση στο multiforums.gr


Το λυκόφως του αθεϊσμού. Η άνοδος και η πτώση της απιστίας στο σύγχρονο κόσμο, απάντηση του πρώην αθεϊστή McGrath Alister στο βιβλίο του Richard Dawkins Η περί Θεού αυταπάτη.





Το λυκόφως του αθεϊσμού

''Ο αθεϊσμός είναι ένα από τα πιο σημαντικά κινήματα στο σύγχρονο Ευρωπαϊκό πολιτισμό. Κατά τη διάρκεια των τελευταίων διακοσίων χρόνων φάνηκε πως βρισκόταν ένα βήμα από την εξάλειψη της θρησκείας ως μιας παρωχημένης και επικίνδυνης δεισιδαιμονίας. Ωστόσο, πρόσφατα, έχει παρατηρηθεί άνοδος της θρησκευτικής ευσέβειας σε ολόκληρο τον κόσμο.

Ως πρώην αθεϊστής, που τώρα όμως είναι ένας από τους πιο γνωστούς ακαδημαϊκούς στον χώρο του Χριστιανισμού, ο ΜακΓκράθ παρακολουθεί την ιστορία του αθεϊσμού, από την εμφάνισή του στην Ευρώπη του 18ου αιώνα, μέχρι τη χρυσή εποχή του, κατά το πρώτο ήμισυ του 20ού αιώνα. Συνδυάζοντας τη στοχαστική και έγκυρη ιστορική ανάλυση με την οξυδερκή παρουσίαση προσωπικοτήτων όπως ο Ζίγκμουντ Φρόιντ και ο Ρίτσαρντ Ντόκινς, ο συγγραφέας εκθέτει τα σφάλματα που υπάρχουν στην καρδιά του αθεϊσμού.

"Το λυκόφως του αθεϊσμού" θα αναστατώσει πιστούς και μη. Πρόκειται για μια δυναμική αναίρεση της φιλοσοφίας εκείνης που άσκησε τεράστια επίδραση στη Δυτική Ιστορία, ενώ παράλληλα εγείρει πολλά ζητήματα σχετικά με το μέλλον τόσο της θρησκείας όσο και της απιστίας στην κοινωνία μας''.




Το πρόβλημα με τον αθεϊσμό, ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ


''Πρόκειται για ένα σημαντικό ντοκιμαντέρ του αγγλικού Channel 4. Ο Δημοσιογράφος, ο οποίος έχει στο ενεργητικό του και ντοκιμαντέρ κατά του προτεσταντικού φονταμενταλισμού, εξετάζει χωρίς προκαταλήψεις το πόσο φονταμενταλιστές μπορεί να γίνουν οι Αθεοι, οι οποίοι εμφανίζουν την μισαλλόδοξη και δογματική συμπεριφορά την οποία αρέσκονται να καταδικάζουν δείχνοντας με το δάκτυλο τις…Θρησκείες. Παρουσιάζει τις ομοιότητες του αθεϊστικού κινήματος με μια οργανωμένη θρησκεία και μας καλεί σε προβληματισμό. Ενα πραγματικά “anti-zeitgeist” ντοκιμαντέρ''.

εδώ



Η Αυταπάτη του Dawkins

Ο Αθεϊστικός Φονταμενταλισμός και η άρνηση του Θείου

τού Alister Mc Grath
από κοινού με την Joanna Collicutt McGrath
Σε μετάφραση Βασίλη Αδραχτά
Εκδόσεις © "Ουρανός Α.Ε." των εκδόσεων "Ψυχογιός Α.Ε." (www.psichogios.gr) Πρώτη Έκδοση Οκτώβριος 2008.


Το βιβλίο "Η Αυταπάτη του Ντώκινς", είναι ένα πραγματικά επιστημονικό βιβλίο, που απαντάει σε ένα πραγματικά θρησκευτικό - φονταμενταλιστικό σύγγραμμα: αυτό του Ντώκινς. Ο Άλιστερ Μακ Γκραθ, επιστήμονας και ο ίδιος και πρώην Αθεϊστής, μας εκπλήσσει ευχάριστα με ένα πολύ υψηλού επιπέδου βιβλίο, που αναλαμβάνει να απαντήσει σε ένα από τα πλέον ρηχά συγγράμματα που έχουν γραφτεί τα τελευταία χρόνια.


''Πραγματευόμενοι τα συμπεράσματα του βιβλίου "Η περί Θεού Αυταπάτη" βήμα προς βήμα και με την αποστομωτική επιχειρηματολογία του μοριακού βιολόγου που έγινε θεολόγος, ο Άλιστερ ΜακΓκραθ αποσαθρώνει την άποψη ότι η επιστήμη οφείλει να οδηγεί στον αθεϊσμό, ενώ παράλληλα καταδεικνύει ότι ο Ντώκινς έχει εγκαταλείψει την πολυαγαπημένη του ορθολογικότητα για να εναγκαλιστεί ένα οργισμένο μανιφέστο δογματικού αθεϊστικού φονταμενταλισμού''.

Φράνσις Κόλινς, πρόεδρος του Προγράμματος για το Ανθρώπινο Γονιδίωμα



''Το ουτοπικό όραμα του Ρίτσαρντ Ντώκινς για έναν κόσμο χωρίς θρησκεία πλήττεται επιδέξια από την ενημερωμένη επιχειρηματολογία του ΜακΓραθ. Ο Οξφορδιανός συνάδελφός του αποκαλύπτει τα χάσματα, τις ασυνέπειες και την απίστευτη επιφανειακότητα των επιχειρημάτων του Ντώκινς''.

Όουεν Γκίνγκεριχ, καθηγητής αστρονομίας στο Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ







Κριτικές στο έργο του Richard Dawkins (Για να δούμε τι πάνε να μας πλασάρουν οι αθεϊστές)


*"The God Delusion makes me embarrassed to be an atheist, and the McGraths show why."
Michael Ruse, Professor of Philosophy, Florida State University


*"Dawkins's utopian vision of a world without religion is here deftly punctured by the McGraths' informed discourse. His fellow Oxonians clearly demonstrate the gaps, inconsistencies and surprising lack of depth in Dawkins's arguments."
Owen Gingerich, Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics


*"With rigorous logic and exquisite fairness, the McGraths have exposed Dawkins's very superficial understanding of the history of religion and theology. Because he is so 'out of his depth' in these areas, Dawkins uses his fundamentalistic scientism and atheism to constantly misjudge the possibilities for dialogue between religion and science. Thank God for scholars like the McGraths who are committed to finding truth in both''
Dr. Timothy Johnson, physician, journalist and author of Finding God in the Questions


*"After reading a great deal of this bombast, I have come to the conclusion that Richard has never assumed the duties of a Professor of the Public Understanding of Science - a position he holds due to the patronage of a zillionaire from Microsoft. He seems to lack the intellectual confidence to say anything of substance, so he sticks to the very safe path of appealing to materialist prejudices."
Philip Johnson. Philip Johnson's Weekly Wedge (former Law professor at Harvard University)


*"Dawkins's mockery of religion is based on a distortion of the worst kind, though. It flows from him so effortlessly, I doubt he sees it for what it is. He is so thoroughly imbued with the naturalist/materialist/atheist mindset that he cannot step outside of it to take an honest look at another view."
Tom Gilson, "What's Going On In The God Delusion?

*"Why would someone be so much of a grinch as to write a book as mean-spirited as this? Part of the answer may be that the author feels threatened by creationism and religious fundamentalists. Fear, along with a sense of victimhood (which is a unifying factor in many special interest groups), is one of the few emotions that can produce such smallness of spirit."
T. J. Nelson, "The God Delusion," (Book review)


*"This is the only context that can explain Dawkins's programme, a piece of intellectually lazy polemic which is not worthy of a great scientist. He uses his authority as a scientist to claim certainty where he himself knows, all too well, that there is none; for example, our sense of morality cannot simply be explained as a product of our genetic struggle for evolutionary advantage."
Madeleine Bunting, "No Wonder Atheists are Angry: They Seem Ready to Believe anything." The Guardian.


*"‘Lazy’ is probably the best word to describe The God Delusion. It is under-researched, under-argued and appears to have been dashed off the cuff. Few scholarly references are given; most of the information comes from the internet and has not been properly verified; page references are lacking; points are not followed up; no effort is made to understand counterarguments, and more thought is required to patch up the propositions presented."
Bede's Library


*"The God Delusion is full of bluster and bombast, but it really doesn't give even the slightest reason for thinking belief in God mistaken, let alone a 'delusion.'"
Alvin Plantinga



*"Richard Dawkins's latest attack on religion is an intellectually lazy polemic not worthy of a great scientist "
Madeleine Bunting


*"Never in the fields of science or history have so many facts owed so much to so few – and to an author’s vivid imagination."
P.M. Doyle


*"Those who believe in God, including the very substantial proportion of scientists who do, are every bit as able to thrill to scientific discovery as Dawkins is. They embrace scientific understanding and rejoice in it, as he does. But they have as well the joy of their faith, which tells them that the beauty of Nature points to something higher, to a Wisdom greater than their own. For Dawkins it points to nothing. He is welcome to that conclusion, but there is not the slightest reason why any scientist or scientifically minded person should share it."
Stephen M. Barr (theoretical particle physicist at the Bartol Research Institute of the University of Delaware)



*"Dawkins’ only reviews a subset of the available arguments for God; but having swiftly dismissed these arguments as ‘vacuous’, he invalidly concludes that there is therefore ‘no evidence to favour the God Hypothesis.’ Even if Dawkins’ critique of the arguments he examines were sound, this conclusion simply would not follow. In point of fact, Dawkins’ critique of the arguments from God is unsound in each and every one of the cases reviewed above. Dawkins repeatedly depends upon blowing over ‘straw man’ versions of his targets, and he offers objections that are themselves easily revealed as ‘vacuous’. Indeed, Dawkins’ rebuttals are self-contradictory on several occasions. Moreover, Dawkins’ supposedly ‘unrebuttable rebuttal’ to the God hypothesis is, as we have seen, anything but."
Peter S. Williams

Δεν υπάρχουν σχόλια:


Related Posts with Thumbnails