και υμεις χρισμα εχετε απο του αγιου και οιδατε παντα
ουκ εγραψα υμιν οτι ουκ οιδατε την αληθειαν αλλ οτι οιδατε αυτην και οτι παν ψευδος εκ της αληθειας ουκ εστιν
τις εστιν ο ψευστης ει μη ο αρνουμενος οτι ιησους ουκ εστιν ο χριστος ουτος εστιν ο αντιχριστος ο αρνουμενος τον πατερα και τον υιον
πας ο αρνουμενος τον υιον ουδε τον πατερα εχει ο ομολογων τον υιον και τον πατερα εχει
υμεις ουν ο ηκουσατε απ αρχης εν υμιν μενετω εαν εν υμιν μεινη ο απ αρχης ηκουσατε και υμεις εν τω υιω και εν τω πατρι μενειτε
και αυτη εστιν η επαγγελια ην αυτος επηγγειλατο ημιν την ζωην την αιωνιον
ταυτα εγραψα υμιν περι των πλανωντων υμας
και υμεις το χρισμα ο ελαβετε απ αυτου μενεια εν υμιν μενει και ου χρειαν εχετε ινα τις διδασκη υμας αλλ ως το αυτο χρισμα διδασκει υμας περι παντων και αληθες εστιν και ουκ εστιν ψευδος και καθως εδιδαξεν υμας μενειτε
και νυν τεκνια μενετε εν αυτω ινα οταν φανερωθη εχωμεν παρρησιαν και μη αισχυνθωμεν απ αυτου εν τη παρουσια αυτου
(Α Ιωάννου, 2,20-28)
Ερμηνεία αγίου Κύριλλου Ιεροσολύμων (348 μ Χ).
Απόσπασμα ερμηνείας για το Χρίσμα ή αλλιώς πως η αρχαία εκκλησία ερμήνευε τα παραπάνω χωρία।
«Και έχετε γίνει χριστοί, γιατί δεχτήκατε το Χρίσμα, που είναι τύπος του Αγίου Πνεύματος, και όλα σε εσάς έγιναν συμβολικά, επειδή είσαστε εικόνες του Χριστού. Και σε Εκείνον, αφού βαπτιστήκατε στον Ιορδάνη και μετέδωσε στα νερά του ποταμού την ευλογία και την αγιαστική χάρη, καθώς αναδύονταν από τα νερά, ήλθε και κάθισε επάνω Του, αυτούσιο, το Άγιο Πνεύμα, αφού το όμοιο αναπαύεται στο όμοιο. Το ίδιο συνέβη και σε εσάς , όταν βγήκατε από την κολυμβήθρα με τα ιερά νερά της Βαπτίσεως. Σας δόθηκε το Χρίσμα, που είναι σύμβολο του Χρίσματος με το οποίο χρίστηκε ο Χριστός. Και αυτό είναι το Άγιο Πνεύμα….Όπως ακριβώς, λοιπόν, ο Χριστός αληθινά σταυρώθηκε, ενταφιάστηκε και αναστήθηκε – κι εσείς κατά το Βάπτισμα σας αξιωθήκατε μαζί Του, συμβολικά, να σταυρωθείτε, να ενταφιαστείτε και να αναστηθείτε – έτσι γίνεται και τώρα με το Χρίσμα. Εκείνος χρίστηκε με το νοητό λάδι που φέρνει αγαλλίαση, δηλαδή με το Άγιο Πνεύμα, το Οποίο ονομάζεται λάδι αγαλλιάσεως, γιατί είναι αίτιο πνευματικής αγαλλιάσεως, εσείς όμως χρισθήκατε με το Άγιο Μύρο, εφόσον έχετε γίνει κοινωνοί και μέτοχοι της ζωής του Χριστού. Αλλά πρόσεχε να μην νομίσεις ότι το μύρο είναι απλή ύλη. Διότι, όπως το ψωμί της θείας Ευχαριστίας, μετά την επίκληση του Αγίου Πνεύματος, δεν είναι πλέον ψωμί, αλλά Σώμα Χριστού, κατά τον ίδιο τρόπο και το Άγιο αυτό Μύρο , δεν είναι πλέον απλό μύρο, ούτε θα μπορούσε να πει κανείς ότι είναι κοινό μύροφορτισμένο με τις Ευχές της σχετικής ακολουθίας, αλλά είναι χάρισμα του Χριστού και του Αγίου Πνεύματος, που μέσα σε αυτό είναι παρών και ενεργεί ο Θεός. Αυτό, βέβαια, συμβολικά σφραγίζει το μέτωπό σου και τα άλλα αισθητήριά σου. Και ενώ το σώμα χρίεται με το Μύρο, που φαίνεται, η ψυχή αγιάζεται με το Άγιο και Ζωοποιό Πνεύμα. Αφού καταξιωθήκατε και λάβατε αυτό το άγιο Χρίσμα, ονομάζεστε πλέον Χριστιανοί…Αυτό, λοιπόν, το άγιο Χρίσμα να το διατηρήσετε αμόλυντο, διότι όπως ακούσατε προ ολίγου και από την ανάγνωση της περικοπής του μακαρίου Ιωάννου του Ευαγγελιστού, ο οποίος εμβάθυνε επάνω στο άγιο Χρίσμα να λέει, εάν αυτή η δωρεά παραμένει μέσα σας, θα σας διδάσκει τα πάντα. Γιατί αυτή η πνευματική δωρεά του Χρίσματος μπορεί να φυλάει και το σώμα μας και να σώζει την ψυχή μας».
(Μυσταγωγική Κατήχηση Γ, για το Χρίσμα, Κυρίλλου Ιεροσολύμων, Γ. Μαυρομάτης, τόμος Β).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου